| dc.contributor.author | نقی زاده باقی, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | خان بابازاده قدیم, مژگان | fa_IR |
| dc.contributor.author | ثمری, عیسی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T08:19:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T08:19:06Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T08:19:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T08:19:06Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نقی زاده باقی, عباس, خان بابازاده قدیم, مژگان, ثمری, عیسی. (1394). بررسی موانع و مشکلات پژوهشی ازدیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 15(3), 255-264. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7280 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7299 | |
| dc.identifier.uri | http://jarums.arums.ac.ir/article-1-897-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591398 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: بارزترین شاخص بالندگی و توسعه یافتگی یک کشور تواناییهای فنآورانه و پژوهشهای علمی آن کشور میباشد، لذا هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیشروی آن، حائز اهمیت است . هدف مطالعه حاضر بررسی مشکلات پژوهشی و موانع تولید علم از نظر اعضاء هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می باشد.
روش کار: در یک تحقیق توصیفی و پیمایشی نمونه ای به تعداد 126 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات جمعیت نگاری و پرسشنامه موانع پژوهشی ستوده اصل و همکاران (1393) می باشد که دارای 39 گویه در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آماری تی تست تک نمونه ای،آزمون تی تست برای گروههای مستقل و آزمون آنوا استفاده گردید.
یافته ها: میانگین حیطه مشکلات مربوط به تهیه و تدوین طرح پژوهشی 86/2 و کمتر از میانگین مفهومی بود، اما از نظر آماری معنی دار نبود (056/0 = p) . البته در سه حیطه دیگر یعنی حیطه مشکلات در اجرای طرح، حیطه مشکلات اداری و مدیریتی و حیطه مشکلات فردی میانگین مربوطه بزرگتر از میانگین مفهومی بوده و تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (p ≤ 0/05). در مجموع سئوالات و در کل حیطه های چهارگانه میانگین 22/3 و بیشتر از میانگین مفهومی بوده و تفاوت نیز معنی دار بود (001/0= p).
نتیجه گیری: در بررسی درون حیطه ها به ترتیب مهمترین مشکلات و موانع پژوهشی از نظر اعضای هیئت علمی شامل ضعف کارگروهی در دانشگاه، حجم زیاد کار و انتظارات مختلف دانشگاه از اعضای هیئت علمی و عدم وجود فضای مناسب تحقیقاتی بود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 269 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ardabil University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاه | fa_IR |
| dc.subject | اردبیل | fa_IR |
| dc.subject | هیئت علمی | fa_IR |
| dc.title | بررسی موانع و مشکلات پژوهشی ازدیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدیریت امورآموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 255 | |
| dc.citation.epage | 264 | |