نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامانی, فیروزfa_IR
dc.contributor.authorصادقیه, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorاعظمی, احدfa_IR
dc.contributor.authorاجاقی, حبیبfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T08:18:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T08:18:43Z
dc.date.available1399-08-23T08:18:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T08:18:43Z
dc.date.issued2002-12-01en_US
dc.date.issued1381-09-10fa_IR
dc.identifier.citationامانی, فیروز, صادقیه, سعید, اعظمی, احد, اجاقی, حبیب. (1381). بررسی تطبیقی میزان خطای بین معاینه مربیان و کارشناسان بینایی سنجی در اجرای طرح تنبلی چشم استان اردبیل، 1381. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 2(4), 7-11.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-542-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591377
dc.description.abstractزمینه و هدف: سازمان بهزیستی کشور همه ساله طرح پیشگیری از تنبلی چشم را به اجرا می گذارد. در راستای اجرای طرح آمبلیوپی این احتمال وجود داشت که بعضی از مربیان در مراحل اجرایی طرح سنجش بینایی خطاهای جزیی داشته باشند و چون تا کنون در استان اردبیل مطالعه ای در زمینه بررسی تطبیقی میزان خطای معاینه مربیان با کارشناسان بینایی سنجی صورت نگرفته بود بنابراین مطالعه حاضر در راستای بدست آوردن میزان خطای احتمالی انجام گرفت و هدف از این مطالعه کاهش میزان این اختلاف و برنامه ریزی بهینه برای انجام بهتر طرح آمبلیوپی در سال های بعد و همچنین رفع کمبودها و نواقص احتمالی اجرای طرح آمبلیوپی بود.روش کار: این بررسی در 22 مهد کودک شهرستان اردبیل با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 260 کودک انجام گرفت. روش معاینه بدین صورت بود که پس از معاینات اولیه توسط مربیان همان کودکان با یک فاصله زمانی دوباره توسط کارشناسان بینایی سنجی بوسیله رتینوسکوپی و نوک انگشت معاینه شدند و اطلاعات مورد نیاز به صورت پرسشنامه ای در دو نوبت هم برای معاینه مربیان و هم برای معاینه کارشناسان بینایی سنجی، جمع آوری و نتایج با استفاده از آزمون هایX2 و آنالیز واریانس در نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها: در این مطالعه 51/2% پسر و48/8% دختر بودند. 63/5% مهد ها خصوصی و بقیه وابسته به آموزش و پرورش بودند. 13/8% کودکان معاینه شده عینکی و 8/1% تحت نظر پزشک بودند. 36/4% مهد ها فاصله استاندارد معاینه را رعایت نکرده بودند. 18/8% مربیان از مهارت کامل برخوردار نبودند.13/2% کودکان آستیگماتیسم، 3/4 % انحراف چشم، 3/4% تنبلی چشم و 5/3 % کودکان دارای ضعف بینایی بودند. بین مراحل کلی معاینه مربیان با بینایی سنج ها 17/7% اختلاف وجود داشت که این اختلاف ناشی از عواملی بوده است که به آنها اشاره شده است.نتیجه گیری: با توجه به میزان خطای بین معاینه مربیان و کارشناسان بینایی سنجی در مطالعه حاضر ضروری است مسئولین اجرایی برای اجرای طرح آمبلیوپی در سال های آینده برنامه ریزی دقیق و کاملتری داشته باشندfa_IR
dc.format.extent1243
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآمبلیوپیfa_IR
dc.subjectخطای سنجش بیناییfa_IR
dc.subjectانحراف چشمfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی میزان خطای بین معاینه مربیان و کارشناسان بینایی سنجی در اجرای طرح تنبلی چشم استان اردبیل، 1381fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage11


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد