نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمولوی, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorخالقی, علیfa_IR
dc.contributor.authorندرمحمدی مقدم, مهریارfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T08:18:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T08:18:24Z
dc.date.available1399-08-23T08:18:24Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T08:18:24Z
dc.date.issued2018-07-01en_US
dc.date.issued1397-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمولوی, پرویز, محمدی, محمد رضا, خالقی, علی, ندرمحمدی مقدم, مهریار. (1397). شیوع شناسی اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان در استان اردبیل: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت عمومی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 18(2), 240-251. doi: 10.29252/jarums.18.2.240fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/jarums.18.2.240
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-1579-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/591351
dc.description.abstractزمینه و هدف: با توجه به اهمیت مطالعات مقطعی درکنترل بیماری ها،  این مطالعه با هدف بررسی شیوع اختلالات روانپزشکی در طول عمر در کودکان و نوجوانان استان اردبیل در سال 96 انجام شد. روش کار: در این مطالعه 1035 نفر از کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با نسخه دیجیتال آزمون K-SADS از نظر اختلالات روانپزشکی مورد بررسی قرار گرفتند. 24 نوع اختلال روانپزشکی کودک و نوجوان در این مطالعه ارزیابی شدند. نمونه گیری در جمعیت عمومی و با مراجعه به درب منازل صورت گرفت. ارزیابی ها توسط روانشناسان دوره دیده انجام شد. برای اختلالات شیوع نقطه ای و شیوع فاصله ای با فاصله اطمینان 95% محاسبه گردید. تحلیل آماری داده ها با نرم افزار SPSS-22 صورت گرفت. یافته ها: اختلال نقص توجه بیش فعالی، نافرمانی مقابله ای، شب ادراری و اضطراب جدایی چهار اختلالی هستند که بالاترین شیوع را در نمونه مورد بررسی داشتند و اختلالات سایکوز، اتیسم و پانیک کمترین شیوع را داشتند. افسردگی با 1/7درصد شیوع متوسطی بین سایر اختلالات داشت. شیوع کلی اختلالات 31/7درصد بود.  نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان اردبیل شیوع بالایی دارد. با توجه به این میزان شیوع، ضروری است مطالعات سبب شناسی برای اختلالاتی که شیوع بالایی دارند انجام شود و سیستم های بهداشتی برنامه های پیشگیرانه ای را برای عموم مردم طراحی و به مورد اجرا درآورند.  fa_IR
dc.format.extent211
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/jarums.18.2.240
dc.subjectاختلالات روانپزشکیfa_IR
dc.subjectکودک و نوجوانfa_IR
dc.subjectشیوعfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleشیوع شناسی اختلالات روانپزشکی کودک و نوجوان در استان اردبیل: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت عمومیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مطالعات روانپزشکی و روانشناشی، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مطالعات روانپزشکی و روانشناشی، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue2
dc.citation.spage240
dc.citation.epage251


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد