نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتحانی, منصورهfa_IR
dc.contributor.authorافضل آقایی, منورfa_IR
dc.contributor.authorتدین فر, موسی الرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:48:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:48:08Z
dc.date.available1399-08-23T07:48:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:48:08Z
dc.date.issued2016-05-01en_US
dc.date.issued1395-02-12fa_IR
dc.identifier.citationفتحانی, منصوره, افضل آقایی, منور, تدین فر, موسی الرضا. (1395). تاثیر مداخله آموزشی مدون بر ارتقاء کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 18(5), 20-25. doi: 10.22088/jbums.18.5.20fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.5.20
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-5678-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589173
dc.description.abstractسابقه و هدف: بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی علاوه بر بیمار تاثیر قابل توجهی بر خانواده می گذارند. مسئولیت مراقبت از بیمار تنش زیادی برای مراقب ایجاد می کند و سلامت جسمانی و روانی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. مداخلات آموزشی، کیفیت مراقبت از بیمار را بهبود بخشیده و موجب ارتقاء سلامت جسمی و روانی مراقب می گردد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی مدون بر ارتقاء کیفیت زندگی مراقبین بیماران مبتلا به نارسایی قلبی انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نفر از مراقبین بیماران مبتلا به نارسایی قلب در بخش قلب بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 93 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند، انجام گردید. مداخله آموزشی مدون تدوین شده و به روش چهره به چهره برگزار گردید. و برای گروه کنترل آموزش های روتین بخش اجرا شد. پرسشنامه کیفیت زندگیSF-36  در ابتدا و یک ماه پس از اجرای مداخله آموزشی توسط هر دو گروه تکمیل گردید.  1N2014072118552IRCT: یافته­ ها: بین دو گروه در بدو مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیک و ابعاد 8 گانه کیفیت زندگی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. یک ماه پس از اجرای مداخله آموزشی مدون، میانگین نمره کلی کیفیت زندگی گروه مداخله (2/75±81/82) و گروه کنترل (4/36±75/97) از نظر آماری معنی دار بود (0/001p<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش مدون به مراقبین منجر به بهبود کیفیت زندگی  بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می شود.fa_IR
dc.format.extent371
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22088/jbums.18.5.20
dc.subjectنارسایی قلبیfa_IR
dc.subjectمراقبfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی مدون بر ارتقاء کیفیت زندگی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمداخله ایfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوارfa_IR
dc.contributor.departmentگروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوارfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue5
dc.citation.spage20
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد