نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنفرزاده, شیماfa_IR
dc.contributor.authorحاج احمدی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorموعودی, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorمسافری, شایانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:47:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:47:05Z
dc.date.available1399-08-23T07:47:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:47:05Z
dc.date.issued2014-12-01en_US
dc.date.issued1393-09-10fa_IR
dc.identifier.citationنفرزاده, شیما, حاج احمدی, محمود, موعودی, سوسن, مسافری, شایان. (1393). بررسی سطح استرس و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، (1392-93). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 16(12), 48-53. doi: 10.18869/acadpub.jbums.16.12.48fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.16.12.48
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-4921-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589069
dc.description.abstractسابقه و هدف: دانشجویان دندانپزشکی علاوه بر استرس های محیط بالینی که ناشی از طبیعت شغلی خود رشته دندانپزشکی می باشد، در معرض عوامل استرس زای مربوط به محیط آموزشی هم قرار دارند. استرس در صورت تداوم، پیامد های مضری از جمله: اثرات فیزیکی، روانی، عاطفی و ... را در پی خواهد داشت و تقویت منابع جسمی، روانی و اجتمایی دانشجویان در مقابله با استرس سلامت و کارایی آنها را بهبود خواهد بخشید، هدف از این مطالعه بررسی سطح استرس و همچنین شناخت عوامل استرس زای موجود در محیط دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی، بر روی دانشجویان ورودی سال های 87 تا93 (سال اول تا ششم) دانشکده دندانپزشکی بابل در سال تحصیلی 93-1392 انجام پذیرفت. در این مطالعه از 2 پرسشنامه بطور همزمان استفاده شد. پرسشنامه اول 21DASS  و پرسشنامه دوم برگرفته از تحقیق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای بررسی میزان استرس زایی عوامل دانشگاهی بود. پرسشنامه ها بر اساس متغیر های جنسیت، سن و سال ورود مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته‌ها: 217نفر از دانشجویان به این پرسشنامه ها پاسخ دادند، که از این تعداد 96 نفر (2/44%) مذکر و 121 نفر (8/55%) مونث بودند. 2/74% از دانشجویان دارای استرس غیرطبیعی بودند. استرس غیرطبیعی، بیشتر در دانشجویان سال چهارم بود. همچنین میانگین استرس در دو جنس تفاوت معنی داری نداشت. عوامل استرس زای دانشگاهی از جمله به دلیل افتادن در امتحانات پایان ترم، نگرانی از آسیب زدن به بیماران و ابتلا به بیماریهای عفونی در بخش بطور معنی داری بیش از عوامل غیردانشگاهی در سطوح استرس این دانشجویان نقش داشتند (05/0p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق و بالا بودن میزان استرس نتایج مطالعه نشان داد که دانشجویان دندانپزشکی سطح استرسی بالایی داردند و بیشترین عامل استرس زا نیز مربوط به عوامل دانشگاهی می باشد.fa_IR
dc.format.extent184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.16.12.48
dc.subjectواژه های کلیدی: استرسfa_IR
dc.subjectعوامل استرس زاfa_IR
dc.subjectدانشجویان دندانپزشکی.fa_IR
dc.subjectدندانپزشکیfa_IR
dc.subjectپاتولوژیfa_IR
dc.titleبررسی سطح استرس و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، (1392-93)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقطعیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue12
dc.citation.spage48
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد