نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداوودی،, علیfa_IR
dc.contributor.authorنقش پور, پویاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:46:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:46:42Z
dc.date.available1399-08-23T07:46:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:46:42Z
dc.date.issued2003-12-01en_US
dc.date.issued1382-09-10fa_IR
dc.identifier.citationداوودی،, علی, نقش پور, پویا. (1382). تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (TSTCC-B). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 5(5), 84-90.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-2792-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589030
dc.description.abstractسابقه و هدف: تفکر انتقادی، یک نوع فعالیت شناختی جهت درک و ارزیابی یافته ها و پدیده ها بر پایه مهارت هایی از قبیل استدلال و تحلیل می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات براساس آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا، فرم ب در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه روش شناختی بر روی 405 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (که به شیوه تصادفی طبقاتی از ترم های مختلف انتخاب شده بودند) انجام شده است. جهت تعیین اعتبار، آزمون توسط اساتید زبان انگلیسی و فارسی ترجمه و ویرایش و براساس نقطه نظرات و قضاوت اساتید روانشناسی تربیتی و آموزش پزشکی اعتبار صوری و محتوایی آن تایید شد. اعتماد آزمون به روش همبستگی درونی و با استفاده از فرمول شماره 20 کودر-ریچاردسون و اعتبار سازه آزمون پس از انجام تحلیل عاملی با استفاده از روش های همبستگی درونی و تفاوت های گروهی تایید شد. هنجار نمرات آزمون نیز براساس جداول توزیع فراوانی، هنجار درصدی نمرات تعیین شد. یافته ها: ضریب اعتماد آزمون 62% بدست آمد. تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس بر روی 34 سوال نشان داد که آزمون از 5 عامل (تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و قیاسی) با پوشش 25.4% کل واریانس برخوردار بود. در تعیین اعتبار سازه همه خرده آزمون ها با نمره کل آزمون از همبستگی مثبت و بالایی برخوردار بودند همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان پرستاری و فلسفه در آزمون تفکر انتقادی وجود داشت (P=0.0001). هنجار درصدی نمرات نیز نشان داد که صدک های5، 50 و 95 به ترتیب مربوط به نمرات خام 6 و 11 و 17 می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل حاکی از آن است که سوالات آزمون از اعتماد لازم به عنوان یک ابزار پژوهشی برخوردار بوده و با ساختار تئوریکی آزمون نیز هماهنگ می باشند، همچنین همگی یک سازه واحد (تفکر انتقادی) را مورد سنجش قرار داده و از قدرت تمیز خوبی بین افراد با سطوح مختلف تفکر انتقادی (CT) برخوردار هستند.fa_IR
dc.format.extent2
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectتفکر انتقادیfa_IR
dc.subjectاعتمادfa_IR
dc.subjectاعتبارfa_IR
dc.subjectهنجاریابیfa_IR
dc.subjectابزار سنجشfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleتعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (TSTCC-B)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue5
dc.citation.spage84
dc.citation.epage90


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد