نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاشرفپور, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorبهشتی،, زهراfa_IR
dc.contributor.authorملوک زاده, سرورfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:46:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:46:38Z
dc.date.available1399-08-23T07:46:38Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:46:38Z
dc.date.issued2003-12-01en_US
dc.date.issued1382-09-10fa_IR
dc.identifier.citationاشرفپور, منوچهر, بهشتی،, زهرا, ملوک زاده, سرور. (1382). بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال دوم تحصیلی 79-1378. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 5(5), 42-47.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-2783-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/589022
dc.description.abstractسابقه و هدف: نتایج امتحانات نه تنها برای قضاوت درباره عملکرد فراگیران بلکه درباره اثربخشی آموزش، روش ها و مواد آموزشی نیز مفید هستند. با توجه به گستردگی استفاده از آزمون های چند گزینه ای در مراکز آموزش عالی بر آن شدیم تا کیفیت آزمون های پایان ترم را مورد مطالعه قرار دهیم. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 1485 پرسش چند گزینه ای از 40 موضوع امتحانی دروس تخصصی و پایه پرستاری در نیمسال دوم 79-1378 مورد بررسی قرار گرفت و کیفیت هر یک از آنها با استفاده از فرمول های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیش از نیمی از پرسش ها در کل آزمون های مورد تحلیل دارای ضریب دشواری بالای 0.7 بوده که در طبقه آسان و بسیار آسان قرار می گیرند. 11.4 درصد از کل پرسش ها در سطح a=0.05 دارای ضریب تمیز معنی دار بوده اند و 5.9% از پرسش ها واقعا به عنوان چهار گزینه ای عمل کرده، ولی سایر پرسش ها عملا یک یا دو گزینه ای بوده اند. 76.2 درصد از آزمون ها دارای ضرایب پایایی منفی بوده است. تنها 23.8% ضرایب پایایی مثبت داشتند که مقادیر آنها از 0.03 تا حداکثر 0.5 برای یک امتحان متغیر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، طراحی آزمون های پایان ترم وضعیت مناسب و راضی کننده نداشته و عموما آزمون های مورد استفاده در فرآیند ارزشیابی برآیندهای آموزشی دانشجویان دارای اشکال ساختاری اساسی بوده و این آزمون ها به عنوان ابزار دقیق و معتبر عمل نمی نمایند و ضمنا تفاوت های واقعی آزمودنی ها را نمی سنجند.fa_IR
dc.format.extent2
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآزمونfa_IR
dc.subjectپرسش های چند گزینه ایfa_IR
dc.subjectکیفیتfa_IR
dc.subjectضریب دشواریfa_IR
dc.subjectضریب تمیزfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleبررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال دوم تحصیلی 79-1378fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue5
dc.citation.spage42
dc.citation.epage47


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد