نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبحرینی،, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorبهزادی, سودابهfa_IR
dc.contributor.authorجوکار،, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorدهقان،, فرشیدfa_IR
dc.contributor.authorشهامت, شهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:45:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:45:36Z
dc.date.available1399-08-23T07:45:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:45:36Z
dc.date.issued2010-08-01en_US
dc.date.issued1389-05-10fa_IR
dc.identifier.citationبحرینی،, مسعود, بهزادی, سودابه, جوکار،, بهرام, دهقان،, فرشید, شهامت, شهره. (1389). رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 12(3), 64-71.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3634-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588918
dc.description.abstractسابقه و هدف: ساختار خانواده نقش مهمی در تکامل خودپنداره اعضاء آن ایفا می کند. از آنجاییکه اطلاعات از چگونگی رابطه خودپنداره اعضاء خانواده با مفاهیمقدرت به معنای توانایی تاثیر بر رفتار و تصمیم گیری دیگران و همبستگی به معنای روابط عاطفی اعضای خانواده در جامعه ایرانی کافی نیست. لذا این مطالعه به منظور تعیین رابطه خودپنداره دانشجویان با ادراک آنان از ساختار قدرت و روابط عاطفی در خانواده انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی، بر روی 130 دانشجو پرستاری که از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند، در دانشکده پرستاری شیراز انجام شد. جهت سنجش خود پنداره دانشجویان از آزمون خود پنداره کوپر اسمیت استفاده شد که شامل 80 گویه و حداکثر نمره 80+ و حداقل نمره 80- می باشد، استفاده شد. ابعاد مختلف رابطه شامل همبستگی و قدرت نیز در دو وضعیت واقعی و آرمانی دارای 16 نمره می باشد. داده ها به صورت روزانه و طی دو هفته، به منظور سنجش ادراک اعضاء خانواده در باره قدرت و همبستگی در خانواده واقعی و آرمانی، از طریق نحوه قرار دان مجسمه های نمادین ساخته شده جمع آوری و مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: در وضعیت خانواده واقعی، بین خود پنداره دانشجویان و ادراک آنان از همبستگی در اعضاء خانواده، در هر سه نوع رابطه دانشجو ـ پدر (67/0=r)، دانشجو ـ مادر (38/0=r) و پدر ـ مادر (4/0=r) رابطه مثبت و معنیدار (0001/0=p) بود. با این حال، بین خودپنداره دانشجویان و ادراک آنان از قدرت در رابطه پدر ـ مادر، همبستگی منفی و معنیدار (003/0=p و 26/0-=r) بود. بین ادراک دانشجویان از ساختار قدرت در خانواده واقعی (84±15/10) و خانواده آرمانی (42±46/10) نیز تفاوت معنیداری (0001/0≥p) وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بین میزان خودپنداره دانشجویان، با ساختار قدرت و همبستگی خانوادگی آنان رابطه معنی داری وجود داشت، لازم است در برنامه های آموزش به خانواده و والدین، این مسئله مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent233
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectقدرتfa_IR
dc.subjectخانوادهfa_IR
dc.subjectخودپندارهfa_IR
dc.subjectادراکfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleرابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue3
dc.citation.spage64
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد