سکرات مرگ و واکنش متفاوت انسانها به هنگام احتضار
(ندگان)پدیدآور
مجیدی, حسنبیت اللهی, فاضلهنوع مدرک
Textمورد-شاهدی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه
و هدف: ماهیت و مفهوم مرگ، نیستی و زوال نیست بلکه انتقال است، آن هم انتقال
از حیات دنیا به حیات اخروی و آن حقیقتی غیرقابل انکار است که تکتک پدیدههای
موجود را فرا میگیرد. در قرآن، مفهوم مرگ در الفاظ مختلف بیان شده و تأکید دارد
که وجود انسان بطور کامل دریافت میشود و چیزی از او پراکنده و گم نخواهد شد. مرگ
برای انسان به عنوان سرنوشتی حتمی و مقدر است که کسی با اتکا به هیچ مقام و منسبی
نمیتواند آن را از خود برهاند و از این قضاء مقدر الهی مصون بماند؛ اما نحوه
ظهور و رویارویی برای همگان یکسان نیست و وضعیت انسانهای مختلف در آستانه مرگ
متفاوت است. همچنین در آیات و روایات لحظه فراغ و جان کندن - که به تعبیر قرآن -
سکرات نام دارد، سخت توصیف شدهاست. در این مطالعه لحظه جدایی روح آدمی، مرگ و
حالات آن بررسی شده است.
مواد
و روشها: در این مطالعه مطالب با تکیه بر منابع دینی، قرآن، نهجالبلاغه و
بحارالانوار و با استفاده از واژه های کلیدی انسان، مرگ، سکرات و واکنش متفاوت
انسانها به هنگام احتضار بررسی شده است.
یافته ها: اکثر انسانها همواره
از مرگ به عنوان سرنوشتی با نتیجه نامعلومی یاد میکنند و چون سرگرم زندگی دنیایی
هستند گمان میکنند مرگ نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد و از یاد
مرگ میترسند و از نشانههای آن فرار میکنند. مرگ انسان به تعبیر قرآن، به یقین،
فرا میرسد و این حقیقتی قطعی و غیرقابل انکار برای هر موجود زنده است؛ اما اکثر
مردم از آن میترسند و علت آن میتواند ریشههای مختلفی داشته باشد.
نتیجه گیری: مفهوم مرگ برای هر انسانی متناسب با
زندگی وی است؛ یعنی تصور افراد از زندگی و برداشت آنها از مرگ نقش مهمی دارد و
لحظه مرگ برای هر گروه از انسانها متفاوت است؛ یعنی (بهطور نسبی) حالت جان دادن
هر فرد، بنابر عملکرد او و تطبیق آن با اعتقادات و نیاتش در دنیا صورت میگیرد.
نقش میزان دلبستگی به جسم، خانواده، مایملک و بهطورکلی دنیا نیز غیر قابل انکار
است.
spax�saPA�@�psuncertain fate, think
death equals destruction and the life span class=hpsafter death/span
span class=hpsis meaningless, fear the remembrance of death and escape from
it because the life amuses them.
Certainly, Qur'an declares the death will come and this is a certain and/span
span class=hpsundeniable/span span class=hpsfact/span span class=hpsfor/span
span class=hpsevery living being/span but span class=hpsmost/span span class=hpspeople are/span span class=hpsscared/span of it span class=hpsand it can/span span class=hpshave multiple causes/span.o:p /p/p
p class=MsoNormal style=text-align: left line-height: 16pt direction: ltr unicode-bidi: embedbspan style=color: blueCONCLUSION: /span/bspan class=hpsThe concept/span span class=hpsof death/span span class=hpsfor/span span class=hpseveryone
is/span span class=hpsaccording/span span class=hpsto/span span class=hpshis life./span It means that the span class=hpsperception/span span class=hpsof/span span class=hpslife/span span class=hpsand/span span class=hpsdeath/span span class=hpsplays an important role/span span class=hpsand /spanthe span class=hpsdeath/span time span class=hpsis
different/span span class=hpsfor/span span class=hpseach group of/span
span class=hpspeople/span.span class=hps (Relatively/span) span class=hpslosing any/span span class=hpsperson/span's life is based on
his performance and accords with span class=hpshis beliefs and/span span class=hpsintents. /span span class=hpsThe role/span span class=hpsof/span span class=hpsinclinations
to the body/span, family, span class=hpsproperty/span and span class=hpsworld/span span class=hpsis undeniable/span.span lang=FA dir=rtl style=font-family: '2 Mitra'o:p //span/p
کلید واژگان
واژه های کلیدی: انسانمرگ
سکرات
واکنش متفاوت.
دندانپزشکی
پریو
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-11-011393-08-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلشاپا
1561-41072251-7170




