• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل
    • دوره 20, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر اورسوداکسی کولیک اسید بر روی کیندلینگ شیمیایی و اختلال یادگیری ناشی از آن در موش صحرایی

    (ندگان)پدیدآور
    نادری, مریمژند, ابوالفضلژند, یحییرهجو, تیناپالیزوان, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    369.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تجربی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    p dir=RTL style=text-align: justify;span style=font-family:times new roman;strongspan style=color:blue;سابقه و هدف:/span/strong صرع یکی از بیماریهای رایج مغزی است که به دلیل مقاومت دارویی در بیماران صرعی حدود 40-30 درصد مجددا تشنج میshy;کنند. اخیرا اثرات مفید اورسوداکسی کولیک اسید (span dir=LTR style=background-image:initial;background-position:initial;background-size:initial;background-repeat:initial;background-attachment:initial;background-origin:initial;background-clip:initial;span style=color:#222222;span style=font-size:10.5pt;Ursodeoxycholic Acid/span/span/span=span dir=LTRUDCA/span) بر روی بیماریهای مغزی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر span dir=LTRUDCA/span بر روندکیندلینگ شیمیایی القا شده به وسیله پنتیلن تترازول (span dir=LTRPTZ/span) و اختلال حافظه و یادگیری در ماز آبی موریس می باشد.strongspan style=color:blue;span style=font-family:2 mitra;/span/span/strongbr strongspan style=color:blue;مواد و روش shy;ها:/span/strong این مطالعه تجربی بر روی 32 سرموش نر نژاد ویستار در چهار گروه انجام شد. گروه اول (7=span dir=LTRn/span) و دوم (9=span dir=LTRn/span) به ترتیب سه بار 0/5 میلی لیتر محلول span dir=LTRNaCl/span و یا 50 میلی گرم بر کیلوگرم span dir=LTRUDCA/span و گروه سوم(7=span dir=LTRn/span) و چهارم (9=span dir=LTRn/span) به ترتیب 15 بار 0/5 میلی لیتر محلول span dir=LTRNaCl/span و یا 50 میلی گرم بر کیلوگرم span dir=LTRUDCA/span را به شکل داخل صفاقی (هر 48 ساعت یکبار) دریافت کردند. کیندلینگ شیمیایی در تمامی گروه ها پس از سه بار تزریقnbsp; شروع گردید. 24 ساعت پس از آخرین تزریق حافظه فضایی موشها در ماز آبی موریس مورد بررسی قرار گرفت.strongspan style=color:blue;span style=font-family:2 mitra;/span/span/strongbr strongspan style=color:blue;یافته ها:/span/strong پانزده بار تزریق span dir=LTRUDCA/span به شکل معنی داری سبب کاهش مرحله حمله از0/17plusmn;3/5 به0/11plusmn;3/08 و زمان باقی ماندن در مرحله پنج تشنج از 1/2plusmn;12/38 به 0/58plusmn;8/61 و افزایش زمان رسیدن به مرحله پنج تشنج از 72/07plusmn;1021/65 به 49/63plusmn;1252/41 در مقایسه با سالین شد. از طرف دیگر سه بار تزریق span dir=LTRUDCA/span به شکل معنی داری سبب افزایش حافظه رفرانس از 1/2plusmn;18/72 به 1/8plusmn;26/11 گردید.span style=font-family:2 mitra;/spanbr strongspan dir=RTLspan style=color:blue;span style=font-size:10.0pt;نتیجه گیری:/span/span/span/strongspan dir=RTLspan style=font-size:10.0pt; اورسوداکسی کولیک اسید/span/span span dir=RTLspan style=font-size:10.0pt;سبب مهار/span/spanspan dir=RTLspan style=font-size:10.0pt; کیندلینگ شیمیایی و بهبود اختلال حافظه ناشی از آن میshy;گردد./span/span/span/p
    کلید واژگان
    ارسودئوکسی کولیک اسید
    پنتیلن تترازول
    صرع
    یادگیری فضایی.
    فیزیولوژی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-01-01
    1396-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    سازمان پدید آورنده
    گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
    مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
    مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
    گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
    گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک

    شاپا
    1561-4107
    2251-7170
    URI
    https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.20.1.56
    http://jbums.org/article-1-6936-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588709

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب