تغذیه و آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و خشم در سندرم پیش از قاعدگی
(ندگان)پدیدآور
سپهری راد, مینابهرامی, حمیدرضانورس, محمدرضانوع مدرک
Textنیمه تجربی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی یکی از اختلالات شایع موثر برکیفیت زندگی و کارائی زنان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغذیه مبتنی بر طب سنتی و آموزش شناختی رفتاری(Cognitive behavioral therapy=CBT) بر اضطراب و خشم در این سندرم انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی که به طور تصادفی به سه گروه دریافت کننده CBT به تنهایی، CBT به همراه تغذیه و گروه کنترل تقسیم شدند، به مدت دو ماه انجام شد. برنامه تغذیه دو هفته قبل از قاعدگی توسط آزمودنی شروع و تا پایان دوره قاعدگی ادامه می یافت. CBT طی 8 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد. داده ها قبل و بعد از اجرای آموزش و دوماه بعد پیگیری مقایسه شدند. از پرسشنامه های اضطراب(0 تا 63 نمره)، پرخاشگری(0 تا 90 نمره) استفاده شد.
یافته ها: تفاوت معنی داری در متغیرهای اضطراب(کاهش 28% در گروه CBTو 31% در CBT و تغذیه) و خشم (کاهش 65% در گروه CBT و 55% در CBT و تغذیه) در هر دو گروه بجز کنترل مشاهد شد(0/05>p)، اما مقایسه اختلاف بین دو گروه CBT و CBT با تغذیه در کاهش اضطراب و خشم معنیدار نشد.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده توام دو روش آموزش شناختی رفتاری و تغذیه بر کنترل اضطراب و خشم موثر است.
کلید واژگان
سندرم پیش از قاعدگیآموزش شناختی- رفتاری
تغذیه
اضطراب
خشم
طب سنتی
زنان و زایمان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-01-011396-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلسازمان پدید آورنده
سازمان صدا و سیمای خراسان رضویگروه طب چینی، دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
گروه طب ایرانی، دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شاپا
1561-41072251-7170




