| dc.contributor.author | کهن, شهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری, زینب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:43:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:43:02Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:43:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:43:02Z | |
| dc.date.issued | 2017-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کهن, شهناز, حیدری, زینب. (1395). تاثیر برنامه آموزشی حمایتی خانواده محور بر کفایت شیردهی از دیدگاه مادران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 19(3), 53-58. doi: 10.22088/jbums.19.3.53 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.19.3.53 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-6449-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588664 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی کلیه نیازهای کودک را تامین می کند و باعث ارتقاء سیستم ایمنی و حفاظت در مقابل تعداد و شدت حملات عفونتها، تکامل سیستم ادراکی، رشد اجتماعی و افزایش بهره هوشی کودکان می شود. از مهمترین علل عدم تداوم شیردهی، احساس ذهنی کافی نبودن شیر در مادر است، لذا این مطالعه به منظور ارتقا کفایت شیردهی از دیدگاه مادران با اجرای برنامه آموزشی حمایتی خانواده محور انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 70 مادر باردار بالاتر از 18 سال، دارای بارداری اول، تک قلو، کم خطر و با سن بارداری 32 تا 36 هفته، انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. در گروه آزمون 2 جلسه آموزش خانواده محور در دوران بارداری و 1 جلسه مشاوره خانواده محور در هفته اول پس از زایمان برگزار شد. گروه کنترل تنها از آموزشهای روتین بهرمند شدند. کفایت شیردهی از دیدگاه مادران و شیردهی انحصاری توسط پرسشنامه محقق ساخته با مجموع نمره سوالات (70-14) در دو گروه ارزیابی گردید(1N2015081723657IRCT:) ثبت گردید.
یافتهها: میانگین نمره کفایت شیردهی از دیدگاه مادران در 2 هفته بعد از زایمان در گروه آزمون (4/78±64/88) بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل (6/91±56/57) بود (0/000=p). بعلاوه در 2 ماه پس از زایمان نیز این میزان اختلاف معنی داری داشت.(گروه مداخله و کنترل به ترتیب3/58±67/33 و 7/94±57/20، 0/000=p). همچنین میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر در پایان 2 هفتگی (0/003p=) و 2 ماهگی (0/01=p)در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنیداری را نشان داد.
نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد آموزش و مشاوره خانواده محور در دوران بارداری و بعد اززایمان باعث ارتقا کفایت شیردهی ازدیدگاه مادران و تغذیه انحصاری می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 294 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22088/jbums.19.3.53 | |
| dc.subject | شیردهی | fa_IR |
| dc.subject | کفایت | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | حمایت | fa_IR |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.subject | مامایی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر برنامه آموزشی حمایتی خانواده محور بر کفایت شیردهی از دیدگاه مادران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مداخله ای | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 53 | |
| dc.citation.epage | 58 | |