| dc.contributor.author | ذبیحی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:39:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:39:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:39:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:39:28Z | |
| dc.date.issued | 2002-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1381-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ذبیحی, علی. (1381). بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در رابطه با بهداشت دوران بلوغ. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 4(3), 58-62. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-2824-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588317 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: بلوغ از مهمترین مراحل دوران زندگی است. در این دوره تغییرات جسمی و تحولات روانی در فرد ایجاد می شود. اگر به مسائل دوران بلوغ دختران دقت و توجه لازم صورت نگیرد ممکن است در آینده از سلامت، آگاهی و اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در خصوص بهداشت دوران بلوغ در دبیرستان های امیرکلا انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای از نوع (Pre-post) بوده و تعداد 250 نفر از دانش آموزان دختر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و در دو مرحله، یک بار قبل از آموزش و بار دیگر بعد از آموزش در اختیار نمونه ها قرار داده شد. برنامه آموزش بصورت سخنرانی، استفاده از تخته سیاه، پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشی بوده است. یافته ها: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که آموزش بر روی میزان آگاهی و میزان عملکرد بهداشتی (P=0.000) دانش آموزان در رابطه با بهداشت دوران بلوغ تاثیر مثبت داشته است. همچنین بین میزان آگاهی و عملکرد بهداشتی دانش آموزان در خصوص بهداشت بلوغ و مشخصات فردی مثل سن، محل سکونت، شغل و تحصیلات والدین ارتباط معنی دار وجود ندارد. فقط بین میزان آگاهی و رشته تحصیلی آنان ارتباط معنی دار وجود دارد (P<0.02). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مطالب بهداشتی دوران بلوغ تاثیر محسوسی در میزان آگاهی و عملکرد بهداشتی دانش آموزان داشته است. بنابراین اطلاعات صحیح در مورد بهداشت بلوغ باید از طریق منابع اطلاع رسانی مناسب بویژه از طریف مادران آنها، مسئولین بهداشت مدارس و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی به آنان منتقل شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 576 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | بلوغ | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموز | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در رابطه با بهداشت دوران بلوغ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 58 | |
| dc.citation.epage | 62 | |