طراحی الگوی جهانی شدن خدمات بیمارستانی ایران
(ندگان)پدیدآور
نصیری, امیراشکانطبیبی،, سیدجمال الدینرئیسی،, پورانجهانی, پور،محمدعلینوع مدرک
Textتحلیلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: جهانی شدن و برنامه ریزی در جهت جهانی فکر کردن و فعالیت موسسات به صورتی که بتوانند خارج از محدوده ملی کار و فعالیت کنند از جمله اقدامات اساسی در ایران است. یک نیروی پیش برنده اصلی در توسعه شاخص های سلامت می باشد. این مطالعه به منظور طراحی الگوی جهانی شدن خدمات بیمارستانی ایران جهت ارتقاء مشارکت در جذب مشتریان برای خدمات تشخیصی و درمانی بیمارستان ها در سال 1387 از سایر کشورهای جهان انجام گرفت.brمواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تطبیقی، به صورت مقطعی بر روی تعدادی از کشورهای منتخب شامل آمریکا، انگلیس، هند، تایلند و مالزی انجام شد. اطلاعات بیمارستانی مورد نیاز کشورهای منتخب شامل مکانیسم بازاریابی، خدمات درمانی ارایه شده، تجهیزات و تسهیلات بیمارستانی آنها از طریق فرم جمع آوری داده ها گردآوری و الگوی اولیه تهیه گردید. الگو از طریق دلفای تکنیک به آزمون گذاشته شد و داده های حاصل پس از جمع آوری دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا بر اساس آن الگوی نهایی ارائه گردد. brیافته ها: نتایج مطالعه مربوط به کشورهای منتخب نشان داد که کشورهای توسعه یافته آمریکا و انگلستان دارای ساختار قوی مدیریت بیمارستانی و فن آوری های و تکنولوژی های مدرن و پیچیده می باشند. هندوستان، تایلند و مالزی نیز به علت موفقیت آن ها در ارائه خدمات بیمارستانی در سطح بین المللی و بازاریابی موفق در این زمینه و ورود تکنولوژی های کشورهای توسعه یافته در دهه گذشته توانسته اند نقش موثری در ارائه خدمات بین المللی داشته باشند. مطابق با اصول بدست آمده از یافته های این تحقیق، الگوی جهانی شدن خدمات بیمارستانی در ایران طراحی و با توجه به شرایط فرهنگی ایران ارائه گردید. brنتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه با بهره گیری مناسب از امکانات و ظرفیت های موجود در ایران و استفاده از الگوی پیشنهادی می توان کمک شایانی به جهانی شدن خدمات بیمارستانی نمود.
کلید واژگان
جهانی شدنخدمات بیمارستانی
بازاریابی
بیوشیمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-04-011389-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلشاپا
1561-41072251-7170




