نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکشتکاران،, زهراfa_IR
dc.contributor.authorقدس بین،, فریباfa_IR
dc.contributor.authorسلوکی،, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorرازقی،, محسنfa_IR
dc.contributor.authorزارع, نجفfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:39:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:39:20Z
dc.date.available1399-08-23T07:39:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:39:20Z
dc.date.issued2010-04-01en_US
dc.date.issued1389-01-12fa_IR
dc.identifier.citationکشتکاران،, زهرا, قدس بین،, فریبا, سلوکی،, سعید, رازقی،, محسن, زارع, نجف. (1389). تاثیر آموزش خود مراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران استئوآرتریت در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 12(1), 65-70.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3414-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588304
dc.description.abstractسابقه و هدف: بیماری های مزمن از جمله استئوآرتریت به علت سیر پیشرونده ای که دارند اغلب ناتوان کننده بوده و کیفیت زندگی فرد را متاثرمی سازند. لذا این مطالعه به منظور بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران استئوارتریت مراجعه کننده به مراکز توابخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.brمواد و روشها: این مطالعه شبه تجربی بر روی 110 بیمار مبتلا به استئوارتریت که به روش نمونه گیری آسان، بطور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد (55 نفر در هر گروه) قرار گرفتند، انجام شد. مشخصات بیمار و پرسشنامه 36 گزینه ای مشتمل بر هشت حیطه و نمره گذاری، 100-0 بود که برای هر دو گروه پرسشنامه تکمیل شد. نمره بیشتر نشانه کیفیت زندگی بهتر است. به گروه آزمون در فاصله زمانی بین دو مرحله اندازه گیری کیفیت زندگی، آموزش تدوین شده از طریق چهره به چهره و دفترچه آموزشی داده شد. نهایتاً تغییرات کیفیت زندگی در دو گروه مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. brیافته ها: از 110 بیمار مورد مطالعه در هر دو گروه آزمون و شاهد 101 نفر زن با میانگین سنی 2/7±56 سال بودند: دو گروه از نظر سطح سواد، تاهل، شغل، وضعیت درآمد و درگیری هر دو مفصل زانو با هم اختلاف معنی داری نداشتند. بین سن، طول مدت ابتلاء و سطح در آمد با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری مشاهده شد (01/0=p) بطوریکه با افزایش سن و طول مدت ابتلاء به استئوارتریت و سطح درآمد، کیفیت زندگی کاهش و با افزایش سطح تحصیلات، کیفیت زندگی افزایش یافت. در گروه آزمون میانگین تغییرات کیفیت زندگی 5/87±4/280 و در گروه شاهد 2/11±8/52 بود که تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (001/0=p).brنتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش خود مراقبتی بر کیفیت زندگی مبتلایان به استئوارتریت تاثیر مثبت دارد و با آموزش خود مراقبتی می توان نحوه مدارا و تطابق با بیماری را به نحو مؤثرتری فراهم کرد و در بهبود کیفیت زندگی فرد و سطح سلامت جامعه نقش مهمی را ایفاء نمود.fa_IR
dc.format.extent1040
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش خود مراقبتیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectاستئوآرتریتfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش خود مراقبتی بر کیفیت زندگی بیماران استئوآرتریت در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیرازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage65
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد