| dc.contributor.author | تقربی،, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فخاریان،, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرحسینی،, فخرالسادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | رسولی نژاد،, سیداصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری،, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | عاملی, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:37:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:37:41Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:37:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:37:41Z | |
| dc.date.issued | 2010-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | تقربی،, زهرا, فخاریان،, اسماعیل, میرحسینی،, فخرالسادات, رسولی نژاد،, سیداصغر, اکبری،, حسین, عاملی, حسین. (1389). بررسی شاخصهای افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 12(5), 76-89. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-3586-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588145 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات نظام آموزشی موضوع افت تحصیلی می باشد. پیشگیری از شکست تحصیلی و تبعات آن در گرو توجه به عوامل موثر احتمالی می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی شاخصهای افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن بر روی کلیه دانش آموختگان دانشکده پیراپزشکی کاشان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی کلیه دانش آموختگان (1439 نفر) دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1369 لغایت 1382 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر عوامل مرتبط احتمالی و شاخصهای افت تحصیلی (مشروطی، معدل کل دوره، تکرار درس، اخراج، ترک تحصیل، انصراف، تغییر رشته، تاخیر در فراغت از تحصیل) جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: سابقه مشروطی در 133 نفر (2/9%) وجود داشت و بیشترین فراوانی مربوط به ترم یک و پس از آن ترم دوم بود. معدل کل در 209 نفر (5/14%) نامطلوب بود و 203 نفر (1/14%) با تاخیر فارغ التحصیل شده بودند، که طول این مدت در 152 نفر (56/10%) فقط یک ترم بود. 413 نفر (7/28%) تکرار درس داشتند که 227 نفر (8/15%) فقط یک درس را تکرار کرده بودند. 29 نفر (2%) تغییر رشته، 13 نفر (9/0%) انصراف، 6 نفر (4/0%) اخراج و 9 نفر (6/0%) ترک تحصیل کرده بودند. بعلاوه نتایج نشان داد که افت تحصیلی با ویژگیهای فردی، پیشینه تحصیلی و معیارهای پذیرش ارتباط دارد. نتیجه گیری: با توجه به شیوع قابل توجه افت تحصیلی و عوامل خطر مربوطه، شناسایی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر قبل از افت تحصیلی ضروری بنظر می رسد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 282 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | افت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | شکست تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | بررسی شاخصهای افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 76 | |
| dc.citation.epage | 89 | |