نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزازاده،, عظیمfa_IR
dc.contributor.authorشاهی،, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorجعفری،, سیروسfa_IR
dc.contributor.authorکروپات, ادواردfa_IR
dc.contributor.authorجهانیان،, ایمانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:37:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:37:35Z
dc.date.available1399-08-23T07:37:35Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:37:35Z
dc.date.issued2010-12-01en_US
dc.date.issued1389-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمیرزازاده،, عظیم, شاهی،, فرهاد, جعفری،, سیروس, کروپات, ادوارد, جهانیان،, ایمان. (1389). مقایسه دیدگاه بیماران و اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص بیمارمحوری در ارتباط پزشک و بیمار با استفاده از پرسشنامه PPOS. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 12(5), 19-25.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-3577-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/588136
dc.description.abstractسابقه و هدف: مهارتهای ارتباطی مؤثر با افزایش رضایت پزشک و بیمار پیوند محکمی دارد که موجب دستاوردهای مثبت بهداشتی- درمانی برای بیمار میشود. پزشک محور و بیمار محور دو سبک عمده طبابت می باشند. این مطالعه به منظور مقایسه دیدگاه بیماران و اعضاء هیأت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در خصوص بیمار محوری در ارتباط پزشک و بیمار انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 72 عضو هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی و 72 بیمار که به روش نمونه گیری سهمیه ای و تصادفی انتخاب شدند، در بیمارستانهای آموزشی تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استانداردPPOS (Patient-Practitioner Orientation Scale) که نمره کلی آن، بیمار محور (6 نمره) تا پزشک محور (1 نمره) را شامل می شد، جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره مراقبت (caring) اعضای هیأت علمی بالینی 48/0±72/3، تسهیم (sharing) آنان 62/0±10/3 و نمره کل 49/0±41/3 بوده است. میانگین نمره caring بیماران 53/0±87/3، sharing آنان 94/0±45/3 و نمره کل 57/0±66/3 بوده است. بین دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی و بیماران تفاوت معنی داری در زیر واحد sharing (شش هزارم=p) و نمره کلی P‏POS (هشت هزارم=p) وجود داشت اما تفاوت زیر واحد caring معنی دار نبود (068/0=p).نتیجه گیری: در مجموع بیماران بیمارمحورتر بودند. بر اساس این مطالعه، با توجه به تفاوت دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی و بیماران، برگزاری کارگاههای مهارتهای ارتباطی پزشک و بیمار برای اعضاء هیأت علمی بالینی پیشنهاد می گردد تا با آموزش مناسب پزشکان، پاسخگویی به خواست اجتماعی برای تغییر در نوع رابطه پزشک و بیمار محقق گردد.fa_IR
dc.format.extent241
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدیدگاهfa_IR
dc.subjectبیمارانfa_IR
dc.subjectاعضای هیأت علمی بالینیfa_IR
dc.subjectبیمار محوریfa_IR
dc.subjectارتباط پزشک و بیمارfa_IR
dc.subjectپرسشنامه PPOSfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleمقایسه دیدگاه بیماران و اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص بیمارمحوری در ارتباط پزشک و بیمار با استفاده از پرسشنامه PPOSfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue5
dc.citation.spage19
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد