نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسام, شیماfa_IR
dc.contributor.authorحیدرنیا, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorپورقاسم, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:35:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:35:26Z
dc.date.available1399-08-23T07:35:26Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:35:26Z
dc.date.issued1999-04-01en_US
dc.date.issued1378-01-12fa_IR
dc.identifier.citationسام, شیما, حیدرنیا, علیرضا, پورقاسم, محسن. (1378). تاثیر آموزش بهداشت فیزیکی در پیشگیری از ابتلاء به اسکولیوز وضعیتی در دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 1(2), 24-31.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-2956-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587918
dc.description.abstractسابقه و هدف: ستون فقرات یکی از اندام های حیاتی بدن محسوب می شود که علاوه بر حمایت و حفاظت از نخاع از نظر حرکت، حفظ و نگهداشتن چارچوب بدن نقش اساسی دارد. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابن در مورد بهداشت فیزیکی و پیشگیری از اسکولیوز وضعیتی (انحراف جانبی ستون فقرات) انجام گرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش روی 120 دانش آموز (60 نفر دختر و 60 نفر پسر) صورت گرفت. دانش آموزان بر مبنای سن 9 سال (کلاس سوم دبستان) انتخاب شدند. در این بررسی ابتدا میزان آگاهی، نگرش دانش آموزان مطالعه گردید و عملکرد دانش آموزان نیز توسط معلم و یا محقق ارزشیابی شد و نیازهای آموزشی آنان مشخص گردید. پس از معاینات بالینی توسط فیزیوتراپیست، افراد مبتلا مشخص شدند و سپس محتوای آموزشی با روش آموزش گروهی به صورت سخنرانی و آموزش چهره به چهره (بخصوص در افراد مبتلا)، آموزش و روش های مناسب ارائه گردید. دو ماه پس از آموزش مجددا معاینه به عمل آمد و میزان آگاهی و نگرش و سه ماه بعد میزان عملکرد دانش آموزان توسط پرسشنامه تعیین گردید. یافته ها: با مقایسه اطلاعات بدست آمده قبل و بعد از اجرای برنامه نتایج پژوهش نشان داد که؛ اجرای برنامه آموزشی باعث بالا رفتن آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان بعد از اجرای برنامه نسبت به قبل از اجرای برنامه (P=0.000) بوده است. نتیجه گیری: بین میزان تحصیلات والدین و میزان KAP دانش آموزان ضریب همبستگی ارتباط معنی داری نشان داده شد. همچنین بین بعضی از متغیرهای مستقل دموگرافیک نظیر جنس، بعد خانوار، شغل مادر، وضعیت اقتصادی، نوع فعالیت دانش آموزان، نحوه حمل کیف و میزان بروز اسکولیوز وضعیتی ارتباط معنی داری وجود دارد. بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با بهداشت فیزیکی (جهت پیشگیری از اسکولیوز پوسچرال) قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود ندارد.fa_IR
dc.format.extent1503
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectپیشگیریfa_IR
dc.subjectاسکولیوزfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectبیوشیمیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش بهداشت فیزیکی در پیشگیری از ابتلاء به اسکولیوز وضعیتی در دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحلیلیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage24
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد