نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدپور, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorمحمدپور, علیfa_IR
dc.contributor.authorعجم زیبد, حسینfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T07:33:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T07:33:47Z
dc.date.available1399-08-23T07:33:47Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T07:33:47Z
dc.date.issued2019-12-01en_US
dc.date.issued1398-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدپور, مژگان, محمدپور, علی, عجم زیبد, حسین, نجفی, سمانه. (1398). مقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 21(1), 306-313.fa_IR
dc.identifier.issn1561-4107
dc.identifier.issn2251-7170
dc.identifier.urihttp://jbums.org/article-1-8189-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587742
dc.description.abstractسابقه و هدف: کمبود عضو اهدایی از محدودیت­های اساسی پیوند اعضا می­باشد. ارتقای اهدای عضو نیازمند افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت از طریق آموزش با شیوه­های خاص می­باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی برآگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان مرتبط با اهدای عضو انجام شد. مواد و روش­ ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بر روی 120 نفر از فرهنگیان که بطور تصادفی در سه گروه 40 نفره همتامحور، پرسنل- بهداشتی درمانی و کنترل تخصیص یافتند، انجام شد. دو گروه مداخله تحت جلسات آموزشی قرار گرفتند. اطلاعات قبل و بعد از مداخله از طریق پرسشنامه سه گروه در سه حیطه آگاهی، نگرش و عملکرد جمع­آوری شده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته­ ها: اغلب فرهنگیان (33/58 %) مؤنث بودند. 66/61 % دارای مدرک کارشناسی و 83/60 % در مقطع ابتدایی تدریس می­کردند. میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد افراد نسبت به اهدای عضو در دو گروه مداخله قبل (در گروه همتامحور به ترتیب 12/2±52/11، 24/10±05/92 و 42/1±87/1 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 00/3±30/11، 92/10±73/90 و29/1±38/1) و بعد از مداخله(در گروه همتامحور به ترتیب 13/1±47/15، 70/5±78/98 و 50/0±53/3 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 49/1±13/15، 52/5±95/96 و 81/0±05/3)، تفاوت معنی داری داشت (05/0>p)، میانگین نمره نگرش و عملکرد فرهنگیان در گروه همتامحور بطور معنی داری بیشتر از دیگر گروهها بود (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش همتامحور روشی مؤثرتر در کنار آموزشی پرسنل بهداشتی- درمانی، جهت ارتقا و نهادینه کردن اهدای عضو می باشد.fa_IR
dc.format.extent451
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Babol University Of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectاهدای عضوfa_IR
dc.subjectفرهنگیانfa_IR
dc.subjectآموزش همتامحورfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمداخله ایfa_IR
dc.contributor.department1- کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.department2- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.department3- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.department3- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage306
dc.citation.epage313


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد