| dc.contributor.author | محمدپور, مژگان | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدپور, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عجم زیبد, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجفی, سمانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:33:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:33:47Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:33:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:33:47Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدپور, مژگان, محمدپور, علی, عجم زیبد, حسین, نجفی, سمانه. (1398). مقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 21(1), 306-313. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-8189-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587742 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: کمبود عضو اهدایی از محدودیتهای اساسی پیوند اعضا میباشد. ارتقای اهدای عضو نیازمند افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت از طریق آموزش با شیوههای خاص میباشد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی برآگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان مرتبط با اهدای عضو انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بر روی 120 نفر از فرهنگیان که بطور تصادفی در سه گروه 40 نفره همتامحور، پرسنل- بهداشتی درمانی و کنترل تخصیص یافتند، انجام شد. دو گروه مداخله تحت جلسات آموزشی قرار گرفتند. اطلاعات قبل و بعد از مداخله از طریق پرسشنامه سه گروه در سه حیطه آگاهی، نگرش و عملکرد جمعآوری شده و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: اغلب فرهنگیان (33/58 %) مؤنث بودند. 66/61 % دارای مدرک کارشناسی و 83/60 % در مقطع ابتدایی تدریس میکردند. میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد افراد نسبت به اهدای عضو در دو گروه مداخله قبل (در گروه همتامحور به ترتیب 12/2±52/11، 24/10±05/92 و 42/1±87/1 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 00/3±30/11، 92/10±73/90 و29/1±38/1) و بعد از مداخله(در گروه همتامحور به ترتیب 13/1±47/15، 70/5±78/98 و 50/0±53/3 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 49/1±13/15، 52/5±95/96 و 81/0±05/3)، تفاوت معنی داری داشت (05/0>p)، میانگین نمره نگرش و عملکرد فرهنگیان در گروه همتامحور بطور معنی داری بیشتر از دیگر گروهها بود (05/0P<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش همتامحور روشی مؤثرتر در کنار آموزشی پرسنل بهداشتی- درمانی، جهت ارتقا و نهادینه کردن اهدای عضو می باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 451 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد | fa_IR |
| dc.subject | اهدای عضو | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگیان | fa_IR |
| dc.subject | آموزش همتامحور | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تأثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مداخله ای | fa_IR |
| dc.contributor.department | 1- کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 2- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 306 | |
| dc.citation.epage | 313 | |