| dc.contributor.author | بیرامی PhD, منصور | fa_IR |
| dc.contributor.author | موحدی MA, یزدان | fa_IR |
| dc.contributor.author | موحدی MA, معصومه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T07:31:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T07:31:50Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T07:31:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T07:31:50Z | |
| dc.date.issued | 2014-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بیرامی PhD, منصور, موحدی MA, یزدان, موحدی MA, معصومه. (1392). نقش هوش معنوی در پیش بینی استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل, 16(1), 56-62. doi: 10.18869/acadpub.jbums.16.1.56 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1561-4107 | |
| dc.identifier.issn | 2251-7170 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.16.1.56 | |
| dc.identifier.uri | http://jbums.org/article-1-4611-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/587537 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون زندگی انسان به ویژه تأمین و ارتقای سلامت روانی دارد. این مطالعه به منظور بررسی رابطه هوش معنوی با استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بر روی 457 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی لرستان که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گردید. در این پژوهش، از 4 پرسشنامه اضطراب زونگ، افسردگی بک، استرس ادراک شده کوهن و هوش معنوی کینگ استفاده شد و متغیرهای پژوهش بوسیله ابزارهای فوق مورد سنجش و مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش معنوی با استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی رابطه منفی معنی داری به ترتیب 140/0- ، 511/0- و 908/0- وجود دارد (01/0p<) از سوی دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیر پیش بین، متغیرهای ملاک را به طور معنی داری تبیین می کند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هوش معنوی با استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی رابطه منفی معنی داری دارد، یعنی با افزایش هوش معنوی، استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی دانشجویان کاهش می یابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 321 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Babol University Of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jbums.16.1.56 | |
| dc.subject | هوش معنوی | fa_IR |
| dc.subject | استرس ادراک شده | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو. | fa_IR |
| dc.subject | بیوشیمی | fa_IR |
| dc.title | نقش هوش معنوی در پیش بینی استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحلیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 56 | |
| dc.citation.epage | 62 | |