نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorضیغمی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorعبدی, ناصرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T06:10:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T06:10:59Z
dc.date.available1399-08-23T06:10:58Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T06:10:59Z
dc.date.issued2016-11-01en_US
dc.date.issued1395-08-11fa_IR
dc.identifier.citationضیغمی, عباس, عبدی, ناصر. (1395). رسوب ‌شناسی ترکیب نهشته‌های رودخانه شربیان به عنوان ماده اولیه آسفالت گرم و بهینه‌سازی آن با استفاده از آهک هیدراته. نشریه زمین شناسی مهندسی, 10(2), 3465-3482. doi: 10.18869/acadpub.jeg.10.2.3465fa_IR
dc.identifier.issn2228-6837
dc.identifier.issn7386-8222
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.10.2.3465
dc.identifier.urihttp://jeg.khu.ac.ir/article-1-2291-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580826
dc.description.abstractرودخانۀ شربیان در استان آذربایجان­شرقی، شهرستان سراب،­­­­­­­­ دهستان شربیان واقع است. رسوبات این رودخانه از واحدهای سنگی متعلق به الیگومیوسن و میوسن تأمین می­شود که شامل واحدهای سنگی کنگلومرا، ماسه­سنگ، آهک، مارن و شیل است. این رسوبات مواد اولیۀ آسفالت دو کارخانۀ آسفالت گرم را که در مجاورت رودخانه ساخته شده­اند، تأمین می­کند و آسفالت تهیه شده عمدتاً در استان­های مجاور استفاده می­شود که آب و هوای نسبتاً سرد دارند. آنالیز ترکیبی این رسوبات بیان‌گر میزان سیلیس زیاد (60 درصد) است و آسفالت­هایی که از این رسوبات تهیه می­شوند، در فصول سرد سال مستعد پدیدۀ عریان­شدگی می‌شوند. طی این فرایند، با نفوذ رطوبت به‌داخل مصالح سنگی و مخلوط آسفالتی، اتصال قیر- مصالح تضعیف شده و زمینه برای تخریب آسفالت فراهم می­گردد. با توجه به این‌که نقش رسوبات و تأثیر آن در کیفیت آسفالت در این منطقه بررسی نشده است، از این رو، در این پژوهش علاوه بر پرداختن به‌علت رسوب­شناسی تخریب آسفالت، راه­حل‌های مقابله با این پدیده نیز بررسی و ارائه شده است. این تحقیق بر اساس روش­های مرسوم رسوب­شناسی، استانداردهای مختلف ASTM،AASHTO و نیز آیین­نامه­های راه‌سازی و دستورالعمل­های وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است. در این پژوهش برای مقابله با پدیدۀ عریان­شدگی، از تأثیر توأم آهک هیدراته (فیلر آهکی) و فیلر طبیعی مصالح سنگی با نسبت‌های متفاوت (با 3-5/1 درصد آهک هیدراته) استفاده شده و پارامترهای استحکام، نرمی، مقاومت کششی غیرمستقیم به‌عنوان معیارهایی برای ارزیابی کیفیت و دوام آسفالت در مقابل پدیدۀ عریان‌شدگی ارزیابی شده است. نتایج تحقیق بیان‌گر آن است که با اضافه کردن افزودنی­های مذکور در نسبت­های مختلف، پارامترهای مذکور تغییر یافته و نسبت به حالت اولیه بهتر می­گردند. از این رو، آسفالت تولیدی دارای کیفیت و دوام بیش‌تری نسبت به‌روش‌ها و طرح‌های گذشته است. بر اساس این نتایج، درجه عریان‌شدگی در حداکثر حالت این نسبت یعنی با ترکیب 3 درصد آهک، به عدد 1 رسیده و با افزایش و بهبود سایر پارامترها، پدیدۀ عریان‌شدگی تقریباً از بین می­رود. بر این اساس، به‌کارگیری نتایج این تحقیق می­تواند از تخریب جاده­های آسفالتی بکاهد و از لحاظ اقتصادی بسیار مطلوب واقع گردد.fa_IR
dc.format.extent681
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Engineering Geologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.10.2.3465
dc.subjectآسفالت گرمfa_IR
dc.subjectآهک هیدراتهfa_IR
dc.subjectاستحکام و نرمیfa_IR
dc.subjectعریان‌شدگیfa_IR
dc.subjectمقاومت کششی غیر‌مستقیمfa_IR
dc.subjectزمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.titleرسوب ‌شناسی ترکیب نهشته‌های رودخانه شربیان به عنوان ماده اولیه آسفالت گرم و بهینه‌سازی آن با استفاده از آهک هیدراتهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، گروه زمین شناسی، اهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، گروه زمین شناسی، اهر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage3465
dc.citation.epage3482


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد