| dc.contributor.author | خانلری, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملکی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری ترکمانی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی پور, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناصری, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T06:10:09Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T06:10:10Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T06:10:09Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T06:10:10Z | |
| dc.date.issued | 2015-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خانلری, غلامرضا, ملکی, محمد, حیدری ترکمانی, رضا, علی پور, سمیه, ناصری, فاطمه. (1394). برآورد نشست سطحی در تونل بزرگراهی نیایش با استفاده از روشهای تجربی، عددی و نشستهای واقعی. نشریه زمین شناسی مهندسی, 9(3), 2917-2940. doi: 10.18869/acadpub.jeg.9.3.2917 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6837 | |
| dc.identifier.issn | 7386-8222 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.9.3.2917 | |
| dc.identifier.uri | http://jeg.khu.ac.ir/article-1-1891-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580779 | |
| dc.description.abstract | یکی از بهترین روشها برای بهبود مسئلۀ حمل و نقل، استفاده از تونلهای زیرزمینی است. در همین راستا، تونل بزرگراه نیایش شامل دو تونل شمالی و جنوبی تقریباً موازی است که بهروش تونلسازی جدید اتریشی 1NATM در شمال تهران احداث شده است. حفر تونل و دیگر سازههای زیرزمینی منجر به بروز تغییرات چشمگیر در وضعیت تنش در اطراف سازه میگردد که این مسئله سبب نشست در سطح زمین میشود. در این پژوهش، میزان نشست سطحی زمین با استفاده از انواع روشهای تجربی، عددی و همچنین مقادیر نشست واقعی در پنج مقطع (CS-1 تا CS-5)، بررسی شدهاند. روش تجربی بهکار رفته، روش اوریلی و نیو (1982) و روش عددی نیز روش المان محدود با استفاده از نرمافزار PLAXIS2D است. بر اساس نتایج بهدست آمده، روش عددی در تمامی مقاطع (به استثناء مقطع 3) همخوانی بیشتری با دادههای نشست واقعی حاصل از اندازهگیریهای برجا دارد. در حالیکه روش تجربی در مقاطع 2، 4 و 5 میزان نشست را بیشتر از نشست واقعی نشان میدهد. همچنین نتایج حاصل از روشهای یاد شده نشان میدهند که حداکثر نشست، بیشتر از مقدار نشست مجاز و در محدودۀ اخطار است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1585 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Engineering Geology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.9.3.2917 | |
| dc.subject | تونل نیایش | fa_IR |
| dc.subject | نشست زمین | fa_IR |
| dc.subject | روش تجربی | fa_IR |
| dc.subject | روش عددی | fa_IR |
| dc.subject | PLAXIS2D | fa_IR |
| dc.subject | زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.title | برآورد نشست سطحی در تونل بزرگراهی نیایش با استفاده از روشهای تجربی، عددی و نشستهای واقعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | شرکت پژوهش عمران راهوار | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 2917 | |
| dc.citation.epage | 2940 | |