| dc.contributor.author | مؤمنی, علیاکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | خانلری, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبدی لر, یاسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T06:09:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T06:09:51Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T06:09:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T06:09:51Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مؤمنی, علیاکبر, خانلری, غلامرضا, حیدری, مجتبی, عبدی لر, یاسین. (1396). تأثیر بارگذاری دینامیک چرخهای روی خصوصیات مکانیکی و رفتار خستگی سنگ های تونالیتی. نشریه زمین شناسی مهندسی, 11(1), 135-156. doi: 10.18869/acadpub.jeg.11.1.135 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6837 | |
| dc.identifier.issn | 7386-8222 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.11.1.135 | |
| dc.identifier.uri | http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2621-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580762 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش رفتار خستگی سنگهای تونالیت تحت بارگذاری چرخهای تکمحوره بررسی شد. بدینمنظور دو نوع بارگذاری نیرو کنترل و جابهجایی کنترل استفاده شد. آزمونهای نیرو کنترل در ترازهای تنش متغییر و دامنۀ بارگذاری ثابت (82% مقاومت تکمحوری) و فرکانس یک هرتز انجام شد. آزمون جابهجایی کنترل بهصورت پلهای با افزایش دامنۀ بارگذاری انجام شد. نتایج آزمونهای خستگی انجام شده توسط پارامترهای آسیب خستگی شامل کرنش بیشینه و کمینۀ محوری، کرنش بیشینه و کمینۀ جانبی، مدولهای مماسی و متقاطع، چقرمگی و انرژی وارفتگی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که این تیپ سنگی کاهش چشمگیری در مقاومت خود بهدلیل آسیب خستگی نشان میدهد. از بین پارامترهای آسیب خستگی، پارامتر کرنش جانبی آسیب سهمرحلهای خستگی را به بهترین شکل نشان میدهد. این مطلب مؤید این نکته است که ترکهای ایجاد شده در راستای بارگذاری جهت یافتهاند. همچنین، آزمونهای جابهجایی کنترل نشان داد که رفتار این تیپ سنگی از نوع کرنش نرمشوندگی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 944 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Engineering Geology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.11.1.135 | |
| dc.subject | بارگذاری سیکلی | fa_IR |
| dc.subject | آسیب خستگی | fa_IR |
| dc.subject | کرنش نرم شوندگی | fa_IR |
| dc.subject | دامنۀ بارگذاری | fa_IR |
| dc.subject | ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) | fa_IR |
| dc.title | تأثیر بارگذاری دینامیک چرخهای روی خصوصیات مکانیکی و رفتار خستگی سنگ های تونالیتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله استخراج شده از پایان نامه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه صنعتی شاهرود | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه لرستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 135 | |
| dc.citation.epage | 156 | |