نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباغبان گل‌پسند, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorنیکودل, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorارومیه ای, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T06:06:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T06:06:30Z
dc.date.available1399-08-23T06:06:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T06:06:30Z
dc.date.issued2017-02-01en_US
dc.date.issued1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationباغبان گل‌پسند, محمدرضا, نیکودل, محمدرضا, ارومیه ای, علی. (1395). بررسی تأثیر عوامل زمین‌شناسی مهندسی بر پارامترهای مرتبط با ارزیابی تجربی نشست زمین در اثر حفر تونل ابوذر، تهران. نشریه زمین شناسی مهندسی, 10(3), 3559-3586. doi: 10.18869/acadpub.jeg.10.3.3559fa_IR
dc.identifier.issn2228-6837
dc.identifier.issn7386-8222
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.10.3.3559
dc.identifier.urihttp://jeg.khu.ac.ir/article-1-2590-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580569
dc.description.abstractاز جمله موضوع‌های اساسی در ارتباط با تونل‌های کم‌عمق در محیط‌های شهری، نشست زمین در اثر حفر تونل و تأثیر عوامل زمین‌شناسی مهندسی بر آن است. از روش‌های بررسی این مسئله روش تجربی است و پارامترهای تجربی VL و k از جمله مهم‌ترین پارامترهای دخیل در این روش است که مقدار آن‌ها با توجه به خصوصیات زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی مصالح تخمین زده می‌شود. در پژوهش حاضر پارامترهایی با توجه به بررسی‌های قبلی محققان مختلف، به‌صورت فرضی در نظر گرفته‌شده و نشست زمین در مسیر تونل ابوذر براساس این مقادیر فرضی پیش‌بینی شده است. نتایج به‌دست آمده با نشست واقعی زمین که هم‌زمان با حفاری تونل مذکور اندازه‌گیری شده است، مقایسه شد. با توجه به این‌که نشست واقعی زمین کم‌تر از مقدار پیش‌بینی‌های اولیه بوده است، نتیجه‌گیری شد که یا VL واقعی کم‌تر از مقدار فرضی است و یا k واقعی بیش‌تر از مقدار فرضی است. با توجه به وابستگی هر دو پارامتر به چسبندگی خاک نتیجه می‌گیریم که باید عاملی باعث افزایش چسبندگی مصالح شده باشد که در این ارتباط سیمانی‌شدگی طبیعی در آبرفت‌های تهران به‌عنوان تأییدی بر فرضیه مذکور تلقی شده، در نتیجه این عامل باعث افزایش چسبندگی و کاهش نشست زمین شده است. برای بررسی سیمانی‌شدگی طبیعی، تفاوت در نتایج آزمایش‌های برجا و آزمایشگاهی برای تعیین پارامتر‌های مقاومت برشی، بررسی شده است و چسبندگی زیاد به‌دست آمده از آزمایش‌های برش برجا نسبت به آزمایش‌های آزمایشگاهی به‌عنوان شاهدی برای سیمانی‌شدگی مصالح آبرفتی موجود در مسیر تونل ابوذر مورد استناد قرار گرفت.fa_IR
dc.format.extent1612
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Engineering Geologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.18869/acadpub.jeg.10.3.3559
dc.subjectنشست زمینfa_IR
dc.subjectحفر تونل مکانیزهfa_IR
dc.subjectپارامترهای تجربی VL و kfa_IR
dc.subjectتونل ابوذرfa_IR
dc.subjectسیمانی‌شدگی طبیعیfa_IR
dc.subjectژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)fa_IR
dc.titleبررسی تأثیر عوامل زمین‌شناسی مهندسی بر پارامترهای مرتبط با ارزیابی تجربی نشست زمین در اثر حفر تونل ابوذر، تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله استخراج شده از پایان نامهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، گروه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue3
dc.citation.spage3559
dc.citation.epage3586


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد