• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 87-1386

    (ندگان)پدیدآور
    شهریاری, طاهرهمودی, میتراحاجیانی, محمودشهریاری, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    289.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف: مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در ﭘرورش دانش‏آموزان نقش بسیار مهمّی را ایفا می‏کند. در صورتی‏که اصول بهداشت در مدارس رعایت نشود، دانش‏آموزان ممکن است به انواع بیماری‏های مختلف مبتلا شوند. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند انجام شد.   روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی)، 287 مدرسه در شهرستان بیرجند به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع‏آوری اطلاعات از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس با توجه به آیین‏نامه بهداشت محیط مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده شد. فرم‏ها توسط کارشناسان آموزش‏دیده تکمیل و پس از وارد کردن داده‏ها در نرم‏افزار SPSS ، با استفاده از آزمون‏های آماری توصیفی و تحلیلی کای‏دو، در سطح معنی‌داری 05/0= α مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.   یافته‌ها: وضعیت مدارس مورد بررسی از نظر بوفه (8/86%)، آب (5/74%)، مکان و ساختمان (8/48%) و ایمنی و مهندسی انسانی (3/31%) نامطلوب و از نظر کلاس‏ها و راهروها (8/88%)، دفع زباله (8/72%)، آبخوری (9/65%)، توالت (4/62%)، دفع فاضلاب (6/60%) و دستشویی (9/59%) مطلوب بود. بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع زباله، دفع فاضلاب، آبخوری‏ها، دستشویی و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه (001/0> P ) در مدارس شهری و روستایی نشان و نیز بین وضعیت مکان و ساختمان، دفع فاضلاب، آبخوری‏ها و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه بر حسب نوع مدرسه (001/0> P ) اختلاف معنی‌داری وجود داشت؛ همچنین در این تحقیق بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع فاضلاب (001/0> P)، آبخوری‏ها (001/0= P )، توالت (007/0= P ) و ایمنی و مهندسی انسانی (03/0= P ) بر حسب مقطع تحصیلی اختلاف معنی‏داری مشاهده شد.   نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بیشتر مدارس مورد مطالعه، از نظر وضعیت بهداشت محیط بر اساس آیین‏نامه بهداشت محیط مدارس دارای وضعیت بهداشتی تا حدّی مطلوب و نامطلوب بودند که این مسأله توجه و دقت بیشتری را در جهت بهبود و ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس از سوی مسؤولین ذی‌ربط می‏طلبد.
    کلید واژگان
    بهداشت محیط
    مدارس
    بیرجند
    بهداشت محيط

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2009-07-01
    1388-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی آموزشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشجوی دکتری آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    شاپا
    16072197
    2423-6152
    URI
    http://journal.bums.ac.ir/article-1-459-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/558036

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب