• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 24, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 24, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیرآموزش مبتنی برتئوری رفتاربرنامه‌ریزی‌شده برارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده ازکم‌خونی فقر آهن درمادران دارای کودک 6 - 24 ماهه

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی زاده, محمدرضاخواجوی, عبدالجوادمشکی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    580.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;زمینه و هدف/span/span/strongstrongspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;:/span/span/strong span style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;کم‌خونی فقر آهن، شایع‌ترین بیماری خونی درشیرخواران و کودکان بوده و یکی از مشکلات مهم بهداشتی به شمار می‌رود. ساده‌ترین راه پیشگیری از این بیماری، مصرف مکمل آهن به‌صورت روزانه (آهن‌یاری) می‌باشد. از آنجاییکه تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری (/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:11.0pt;TPB/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;) /span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;در مطالعات دیگر مثبت بوده است. /span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مادران مبتنی بر تئوری (/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:11.0pt;TPB/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;) nbsp;بر مصرف قطره آهن در کودکان 6 - 24 ماهه اجرا شد./span/spanbr strongspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;روش تحقیق/span/span/strong: span style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;این مطالعه یک کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی‌شده/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt; بوده/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt; که بر روی 100 نفر از مادران دارای کودک 6-20ماهه شهر فردوس، انجام شد. ابتدا 2 مرکز بهداشتی و درمانی به‌روش تصادفی ساده به‌عنوان گروه آزمون و کنترل انتخاب، سپس در هر مرکز نمونه ها به‌صورت سیستماتیک با شروع تصادفی و بر اساس معیارهای ورود، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته، براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بودکه روایی و پایایی آن توسط متخصصین تایید گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری /span/spannbsp;span dir=LTRspan style=font-size:11.0pt;SPSS/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;(ویرایش19) و با بهره‌گیری از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، تی‌مستقل،/span/span span style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;آزمون دقیق فیشر، تی‌زوجی و کوکران، موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت./span/spanbr strongspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;یافته‌ها:/span/span/strong span style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;قبل از مداخله آموزشی، دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، اختلاف معنی‌داری نداشتند/span/spanspan dir=LTRspan style=font-size:11.0pt;./span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt; اما پس از مداخله، در گروه آزمون، میانگین نمره نگرش از3/391/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;34/69به4/260/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;39/82، هنجارهای انتزاعی از2/532/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;23/58به 2/942/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;26/60، کنترل رفتاری درک‌شده از 2/109/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;14/20به 2/082/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;17/56و قصد رفتاری از 2/293/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;19/26به 2/691/span/spanspan style=font-size:11.0pt;plusmn;/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;22/32افزایش یافت که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود؛ ولی در گروه کنترل این اختلاف معنی‌دار نبود/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;./span/spanbr strongspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:10.0pt;نتیجه‌گیری:/span/span/strong span style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;آموزش مادران، مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند در پیشگیری ازرفتارهای منجربه بروزکم‌خونی فقر آهن در کودکان مؤثّر باشد/span/spanspan style=font-family:b mitra;span style=font-size:11.0pt;./span/spanbr nbsp;
    کلید واژگان
    کم‌خونی فقر آهن
    آموزش
    تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-11-01
    1396-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
    گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
    گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

    شاپا
    16072197
    2423-6152
    URI
    http://journal.bums.ac.ir/article-1-2195-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557912

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب