• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 22, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 22, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده و تأثیر آن بر سازه‌های تئوری در بیماران مبتلا به پرفشاری خون

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی سورند, علیمیری, محمدرضاشریف زاده, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    306.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پرفشاری خون یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر و از مهمترین مشکلات سلامتی در جهان به‌شمار می رود که در عین حال قابل پیشگیری و کنترل می‌باشد. تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده (Theory of Planned Behavior) یکی از تئوری‌های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده و تأثیر آن بر سازه‌های تئوری در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، اجرا گردید. روش تحقیق: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی‌شده، بر روی 110نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون شهرستان زیرکوه انجام شد. بیماران به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود که سؤالاتی در زمینه اطلاعات دموگرافیک و در پنج حیطه‌ نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتار درک‌شده، قصد رفتاری و رفتار داشت. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا تأیید شد و پایایی آن به‌وسیله ضریب آلفای کرونباخ و آزمون مجدد تعیین گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون‌های آماری تی‌مستقل و آنالیز واریانس تکرارشده، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از مداخله، دو گروه مورد و شاهد از نظر میانگین نمره سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، همسان بودند. پس از مداخله، در گروه مورد، میانگین نمره نگرش از 08/4±7/48 به 5/2±1/64، میانگین نمره هنجار انتزاعی از 8/4±9/34 به 03/3±1/43، میانگین نمره کنترل رفتار از 8/3±8/33 به 01/3±43، میانگین نمره قصد رفتاری از 06/3±9/33 به 2±09/41 و میانگین نمره رفتار از 6/6±6/65 به 8/4±45/82 افزایش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود؛ ولی در گروه  شاهد اختلاف معنی‌داری در این زمینه مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای منجر به بروز فشار خون بالا مؤثّر باشد.
    کلید واژگان
    پرفشاری خون
    آموزش
    رفتار
    تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-11-01
    1394-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران؛
    مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران؛
    مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    شاپا
    16072197
    2423-6152
    URI
    http://journal.bums.ac.ir/article-1-1778-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557839

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب