اثربخشی برنامه آشناسازی بر نشانههای استرس، نشانههای اضطراب و بهبود کارکرد آزمون ورزش در بیماران تحت بررسی تشخیصی قلبی_عروقی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, لیلیاکبری, دکتربهمننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تشخیص زودهنگام بیماری رگهای کرونر نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض بیماری دارد. امروزه آموزش بیمار یکی از اساسیترین و حیاتیترین برنامههای مراقبتی در سیستمهای درمانی بوده و به عنوان گرانیگاه وظایف همه پیشههای بهداشتی شناخته میشود.
هدف: تعیین اثربخشی برنامه آشناسازی بر استرس، اضطراب و بهبود کارکرد آزمون ورزش در بیماران زیر بررسی تشخیصی قلبی_عروقی مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان حشمت رشت در سال 1396.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر 34 بیمار زیر آزمون ورزش عروق کرونر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. از برنامه مداخله آموزشی آزمون ورزش محقق ساخته در سه جلسه و پرسشنامه اضطراب و استرس (DASS-21) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون کوواریانس واکاوی شد.
نتایج: تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان داد که آشناسازی، به مراجعان در انجام آزمون ورزش بر افزایش کارکرد بیماران در آزمون ورزش مؤثر است؛ یعنی برنامه آشناسازی جهت انجام آزمون ورزش بر کاهش سطح استرس (49/13= (33، 1) F، 001/0p
کلید واژگان
اضطراب/ بیماریهای قلب و عروق/ تست ورزش/ تنشتخصصي
شماره نشریه
106تاریخ نشر
2018-07-011397-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد رشت، رشت، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد رشت، رشت، ایران
شاپا
2008-40482008-4056




