نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیوسف زاده چابک, شاهرخfa_IR
dc.contributor.authorصفایی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorهمتی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, هانیهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی دافچاهی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorکوچکی نژاد, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:37:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:37:02Z
dc.date.available1399-08-23T00:37:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:37:02Z
dc.date.issued2008-01-01en_US
dc.date.issued1386-10-11fa_IR
dc.identifier.citationیوسف زاده چابک, شاهرخ, صفایی, محمد, همتی, حسین, محمدی, هانیه, احمدی دافچاهی, معصومه, کوچکی نژاد, لیلا, شعبانی, سمیه. (1386). اپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 16(64), 112-119.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557377
dc.description.abstractچکیده مقدمه:تروما به سر مشکلی عمده و قابل پیشگیری در سیستم‌های بهداشتی و عامل مهم ناتوانی و مرگ در افراد جوان است. هدف: بررسی برخی ویژگی‌های دموگرافی افراد دچار ضربه مغزی و علل آن . مواد و روش ها: این بررسی توصیفی در سال‌های 85-1384، توسط مرکز تحقیقات ترومای استان گیلان بر بیماران دچار تروما به سر که در بیمارستان پورسینای رشت بستری شده بودند انجام شد. پزشکان عمومی با نظارت متخصص جراحی مغز و اعصاب پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات مربوط به سن، جنس، زمان بروز حادثه، علل ضربه به سر و صدمه همراه، GCS و یافته‌های سی‌تی‌اسکن را به‌صورت آینده‌نگر تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 10 پردازش شد. نتایج: حدود 64 درصد بیماران دچار ضربه به سر شده بودند. میانگین سنی آنها 16/18± 35/31سال و نسبت مرد به زن 3 به 1 بود.بیشترین گروه سنی دچار آسیب سر افراد 44-25 ساله بودند. در حدود 77% موارد، علت ضربه حوادث ترافیک بود و موتورسواران در حدود 48% آنان را تشکیل می‌دادند. بیشتر حوادث در ساعت‌های 24-20 اتفاق افتاده بودند و تابستان پرحادثه‌ترین فصل سال بود(75/38%). در 12% بیماران آسیب مغزی شدید بود و خونروی‌ها 24/12% آسیب‌های داخل جمجمه را تشکیل می دادند. در حدود 13% بیماران فوت شدند و موتورسیکلت عامل آسیب در 55% از بیماران فوت شده بود. نتیجه گیری: نتایج این بررسی، اهمیت حوادث ترافیکی را به عنوان علت ترومای سر نشان می دهد. پرداختن به مسائل مربوط به پیشگیری از این حوادث می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب ناشی از تروما داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent185
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآسیب‌های مغزfa_IR
dc.subjectحوادث رانندگیfa_IR
dc.subjectضربهfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاپیدمیولوژی ضربه های سر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue64
dc.citation.spage112
dc.citation.epage119


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد