نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقندریز مجدی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorنورسته, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorکوشا, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:35:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:35:01Z
dc.date.available1399-08-23T00:35:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:35:01Z
dc.date.issued2014-10-01en_US
dc.date.issued1393-07-09fa_IR
dc.identifier.citationقندریز مجدی, زهرا, نورسته, علی اصغر, کوشا, مریم. (1393). مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 23(91), 32-38.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-810-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557256
dc.description.abstractچکیده مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی الگوی پایدار بی‌توجهی یا بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلال‌های همراه آن، اختلال هماهنگی حرکتی است. هدف: مقایسه آمادگی قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی با کودکان سالم مواد و روش‌ها: روش مطالعه از نوع توصیفی مقایسه‌ای بود. آزمودنی‌ها 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به مراکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده و به‌صورت غیر‌تصادفی هدف‌دار انتخاب شده بودند.15 کودک سالم، به‌صورت تصادفی از مدرسه‌های شهر رشت بودند. جهت تشخیص (ADHD)Attention Deficit Hyperactivity Disorder وDCD) )Disorder Developmental motor Coordination مصاحبه بالینی بر اساس ملاک‌های(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)DSM-IV توسط فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. برای اندازه‌گیری آمادگی قلبی- عروقی از آزمون 6 دقیقه پیاده‌روی استفاده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS- 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنی‌دار بودن تفاوت متغیرها از نظر آماری در سه گروه از آزمون ANOVA و برای نشان دادن تفاوت گروه‌ها از آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. از نظر آماری میزان P کمتر از 05/0 معنی‌دار تلقی شد. نتایج: مقایسه آماری استقامت قلبی- عروقی بین سه گروه کودکان دچار ADHD با و بدون DCD و کودکان سالم نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایین‌تری نسبت به کودکان سالم دارند (0001/0 P=). استقامت قلبی- عروقی در کودکان ADHD+DCDبه‌طور معنی‌دار از کودکان ADHD کمتر بود (05/0P<). نتیجه‌گیری: کودکان دچار ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایین‌تری نسبت به کودکان سالم دارند. همراهی DCD با ADHD باعث ضعف بیشتر در آمادگی جسمی کودکانADHD می‌شود.fa_IR
dc.format.extent217
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلالات در مهارت‌های حرکتیfa_IR
dc.subjectاختلال بیش‌فعالی ناشی از کمبود توجهfa_IR
dc.subjectبیماری‌های قلب و عروقfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue91
dc.citation.spage32
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد