نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجعفرکاظمی, کوروشfa_IR
dc.contributor.authorفلاح کرکان, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorبادسار, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorامیرمعافی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorحیدرزاده, آبتینfa_IR
dc.contributor.authorرهبر طارمسری, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:34:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:34:59Z
dc.date.available1399-08-23T00:34:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:34:59Z
dc.date.issued2014-10-01en_US
dc.date.issued1393-07-09fa_IR
dc.identifier.citationجعفرکاظمی, کوروش, فلاح کرکان, مرتضی, بادسار, علیرضا, امیرمعافی, علیرضا, حیدرزاده, آبتین, رهبر طارمسری, مرتضی. (1393). بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 23(91), 8-15.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557253
dc.description.abstractچکیده مقدمه: شکایت‌های پزشکی همواره از گویه‌های چالش بر‌انگیز در گستره طبابت بوده و دشواری‌های زیادی برای پزشک و بیمار هر دو به همراه داشته است. با توجه به نیاز به داده‌های فراگیر برای برنامه‌ریزی بهداشتی استان گیلان و نیز اهمیت این جستار به عنوان عامل موثر در امنیت شغلی پزشکان و سلامت بیماران، پژوهش در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد. هدف: تعیین عوامل همراه در شکایت به سازمان نظام پزشکی از پزشکان استان گیلان در سال‌های 1385 الی 1390 مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی 425 پرونده مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی استان گیلان طی سال‌های 1385 تا 1390 به روش سرشماری بررسی شد. به این ترتیب که فهرست بازبینی شامل اطلاعات شاکیان از قبیل سن، جنس، تاریخ شکایت، علت شکایت همراه اطلاعات پزشکان متشاکی از قبیل جنس، رشته طبابت، محل طبابت، بیشینه‌کاری و احکام صادره هیات بدوی و تجدید‌نظر تهیه و تکمیل شد. سپس، داده‌ها وارد نرم‌افزار آماری SPSS18 شد و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بیشترین شکایات به ترتیب از دندانپزشکان، متخصصان ارتوپدی، پزشکان عمومی، متخصصان جراحی عمومی و متخصصان زنان و زایمان شده بود. آرای صادره در مرحله کمیسیون اولیه و هیات بدوی 354 مورد (3/83 درصد) منع قرار تعقیب و تبرئه و 67 مورد(7/15درصد) قصور بود و پرونده 4 مورد نیز با رضایت شاکی مختومه شده بود. شایع‌ترین علل شکایت از سوی بیماران ابتدا خطای درمانی و عوارض ناشی از درمان و سپس مالی بوده‌است. نتیجه‌گیری: اکثر شکایات مطرح شده از سوی بیماران منطقی‌ و درست نبوده‌است و بدنبال آن پزشکان متشاکی تبرئه شده‌اند. لذا آگاهی پزشکان به بیماران، آشنا کردن بیمار با روش‌های درمانی و عوارض احتمالی و کاهش رابطه مالی بین پزشک و بیمار و رعایت اخلاق‌پزشکی در بسیاری از موارد می‌تواند مانع طرح شکایت توسط بیمار شود.fa_IR
dc.format.extent219
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیمارانfa_IR
dc.subjectپزشکانfa_IR
dc.subjectدرمان غلطfa_IR
dc.subjectقصور پزشکیfa_IR
dc.subjectمرکز نظام پزشکیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue91
dc.citation.spage8
dc.citation.epage15


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد