• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 23, شماره 92
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 23, شماره 92
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه خشنودی بیماران از دو سبک ارتباطی پزشک - بیمار در روند رایزنی و درمان

    (ندگان)پدیدآور
    مسعودنیا, ابراهیمزمانی, احمدرضااصفهانیان, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    230.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: سبک ارتباطی پزشک ـ بیمار، یکی از متغیر‌های مهم کارساز بر روند درمان است. از دسته برآیند‌های مهم سبک‌های گوناگون ارتباط پزشک ـ بیمار رضایت بیمار از درمان مشاوره و درمان است. هدف: مقایسه‌ی دو سبک رابطه‌ی پزشک ـ بیمار، یعنی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر رضایت بیمار مواد و روش‌ها: دو روش پیمایشی و مشاهده‌ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل همه پزشکان و بیمارانی بود که در ماه‌های آذر و دی(1391) به مراکز درمانی برگزیده (شامل دو بیمارستان و بیست مطب خصوصی) شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 پزشک و 200 بیمار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها عبارت بود از مقیاس سبک‌های غیرکلامی رابطه پزشک ـ بیمار (DPNCI) و مقیاس 18 ماده‌ای رضایت بیمار ((PSQ-18. نتایج: تفاوت معنی‌داری بین سبک‌های ارتباطی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر میزان رضایت بیمار به‌طور کلی (05/0>P) و نیز مولفه‌های کیفیت امکانات (05/0>P)، رفتار بین‌فردی (01/0>P)، ارتباط (01/0>P) و زمان سپری شده (05/0>P) دیده شد. رگرسیون چندگانه رشته مراتبی نشان داد که سبک رابطه پزشک ـ بیمار 6/52 درصد از متغیر رضایت بیماران را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: سبک‌های ارتباط پزشک ـ بیمار از جمله عوامل موثر بر رضایت بیماران است. سبک رابطه‌ی دوسویه ـ مشارکت منجر به رضایت بالاتر بیماران در مقایسه با سبک رابطه فعال- منفعل (پدرمآبانه) شد. بنابراین، توجه به ایجاد و تقویت الگوی ارتباطی دوسویه ـ مشارکت با هدف افزایش رضایت بیماران بایسته به‌ نظر می‌رسد.
    کلید واژگان
    رضایت بیمار
    روابط پزشک و بیمار
    مشاوره
    تخصصي

    شماره نشریه
    92
    تاریخ نشر
    2015-01-01
    1393-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    دانشگاه یزد

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-878-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557222

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب