نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمقصودی, شاهرخfa_IR
dc.contributor.authorخوش‌تراش, مهرنوشfa_IR
dc.contributor.authorقنبری, عاطفهfa_IR
dc.contributor.authorتبری, رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:33:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:33:55Z
dc.date.available1399-08-23T00:33:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:33:55Z
dc.date.issued2014-01-01en_US
dc.date.issued1392-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمقصودی, شاهرخ, خوش‌تراش, مهرنوش, قنبری, عاطفه, تبری, رسول. (1392). کیفیت پمفلت‌های آموزش به بیمار موجود در سطح مراکز آموزشی- درمانی شهرستان رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 22(88), 80-88.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-423-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557216
dc.description.abstractچکیده مقدمه: پمفلت‌های آموزشی، یکی از روش‌های آموزش‌دهی به بیماران توسط پرستاران و یکی از شاخص‌های مهم تاثیرگذاری پمفلت‌ها، کیفیت تهیه آنهاست. ارزیابی کیفیت و تشخیص نارسائی آن کمک ارزنده‌ای به ارتقاء کیفیت آن‌ها خواهد کرد. هدف: تعیین کیفیت پمفلت‌های آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی-درمانی شهر رشت مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1391، 172 پمفلت آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی- درمانی شهر رشت جمع‌آوری شد و کیفیت آنها با استفاده از فهرست بازبینی محقق ساخته روا و پایا ارزیابی شد که مشتمل بر 4بخش (1)عنوان، (2)متن، (3)ظاهر و جاذبه‌های بصری و (4) نیز ساختار و نکته‌های کلی پمفلت‌ها بود. برای تعیین درجه خوانایی پمفلت‌ها‌ نیز از فرم قابلیت خواندن SMOG (Simplified Measure Of Gobbledygoop) مک‌لاگلین استفاده شد. داده‌ها با آمار توصیفی در نسخه 17 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین امتیاز کیفیت پمفلت‌ها در هر یک از حوزه‌های عنوان، متن، ظاهر و جاذبه‌های بصری، و ساختار و نکات کلی به ترتیب 09/1±72/5، 84/2±97/11،14/2± 67/6 و 08/2±21/6، میانگین سطح درجه خوانایی پمفلت‌ها در حد پایه کلاسی 11(4/1± 58/11) بود و تنها 2/1% پمفلت‌ها در سطح خوانایی توصیه شده (6 و کمتر) نوشته شده بودند. نتیجه‌گیری: بیش از نیمی از پمفلت‌های موجود در مراکز آموزشی-درمانی کیفیتی نامطلوب داشته و بیشتر آن‌ها نیز از سطح خوانایی مناسبی (6 و کمتر) برخوردار نبودند.fa_IR
dc.format.extent225
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش بیمارانfa_IR
dc.subjectپمفلتfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleکیفیت پمفلت‌های آموزش به بیمار موجود در سطح مراکز آموزشی- درمانی شهرستان رشتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue88
dc.citation.spage80
dc.citation.epage88


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد