| dc.contributor.author | آصف زاده, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:32:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:32:21Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:32:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:32:21Z | |
| dc.date.issued | 2004-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1383-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آصف زاده, سعید. (1383). ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 13(49), 86-96. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-684-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557138 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: مدیریت مؤثر پژوهش دانشگاهها مستلزم داشتن مهارتهای مدیریتی است.
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارتهای مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامههای خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازهگیری مهارتهای فنی، ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم دستهبندی شد.
مهارتهای فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارتهای متدلوژیک، تکنولوژیک و اداری مالی، مهارتهای ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش، و مهارتهای انسانی شامل 8 پرسش دستهبندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد.
نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارتهای مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارتهای متدلوژیک؛ شامل پژوهشهای کیفی، تجزیه و تحلیل دادهها ، منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند :
در مورد مهارتهای اداری و مالی، نیاز آنان به بودجهبندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارتهای ادراکی و طراحی ، نگرش سیستمی ، طراحی و طرحریزی، تحلیل موقعیت و آیندهنگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود.
در مورد مهارتهای انسانی، 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم، 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند.
مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارتهای متدلوژیک در سازمان مینمودند(7/35%) و به ترتیب مهارتهای ادراکی (4/22%)، اداری و مالی (4/15%)، انسانی
(5/14%) ، تکنولوژیک (8/11%) ، در ردههای بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تأثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت، وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت.
نتیجهگیری: مهارتهای مدیران پژوهشی دانشگاهها در موارد متدلوژیک ، تکنولوژیک، اداری و مالی، ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامههای آموزشی تقویت گردد . بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 186 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | دانشگاهها | fa_IR |
| dc.subject | مدیران پژوهشی | fa_IR |
| dc.subject | مهارتهای مدیریتی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 49 | |
| dc.citation.spage | 86 | |
| dc.citation.epage | 96 | |