نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرابیان, دکترفردینfa_IR
dc.contributor.authorصدر, دکتر سیّد‌علیfa_IR
dc.contributor.authorامامی, سیّد‌شفیعfa_IR
dc.contributor.authorملکی, محمد‌رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:31:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:31:52Z
dc.date.available1399-08-23T00:31:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:31:52Z
dc.date.issued2017-10-01en_US
dc.date.issued1396-07-09fa_IR
dc.identifier.citationمهرابیان, دکترفردین, صدر, دکتر سیّد‌علی, امامی, سیّد‌شفیع, ملکی, محمد‌رضا. (1396). بررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 26(103), 14-21.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1509-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557103
dc.description.abstractمقدمه: معنویت و رشد معنوی درانسان طی چند دهه گذشته به صورت روز افزون متخصصان بهداشت روانی را شیفته خود کرده است، یکی از اجزای زندگی سالم توجه به نیازهای معنوی است. با توجه به تغییر میزان معنویت در جوامع، گروه‌های اجتماعی و محیط‌های مختلف‌، تعیین این بعد از سلامتی در جوامع مختلف، بویژه دانشجویان بایسته است. هدف: بررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مواد و روش‌ها‌: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی در پاییز سال 1394 انجام شد. جامعه و محیط پژوهش 357 نفر از دانشجویان دانشکده‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد «سنجش نگرش معنوی‌«‌ ‌بود که با مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت امتیاز دهی شد. دامنه نمره همه پرسش‌های حیطه معنویت بین 0 تا 172 و در سوالات پس از آن نگرش معنوی بین 0 تا 96 و در سوالات بعد توانایی معنوی بین 0 تا 76 بود. واکاوی داده‌ها با نرم‌افزار آماریspss21 و شاخص‌های آمار توصیفی واستنباطی انجام شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار‌ نمره‌های کسب شده دانشجویان در کل حیطه معنویت 24/20±05/120 و در بعد نگرش معنوی 05/13 ± 49/65 و توانایی معنوی 15/9 ± 56/54 بود. بین نمره‌های کسب شده از حیطه‌های نگرش معنوی و توانایی معنوی همبستگی مستقیم و مثبت وجود داشت ‌( 651/0=r‌ ,‌0001/0=p). تفاوت آماری معنی‌دار بین نمره‌های پرسشنامه سنجش معنویت بر‌پایه تاهل، رده‌های سنی و دانشکده محل تحصیل دیده شد (‌001/0=p‌,‌ 0001/0=p‌,‌ 038/0=p‌(. نتیجه‌گیری: این نتایج اهمیت پرداختن به جستار معنویت در دانشجویان گروه پزشکی را نشان می‌دهد و لازم است برای ارتقای میزان معنویت دانشجویان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. گسترش فرهنگ ازدواج بویژه در زمان دانشجویی و همکاری سرپرستان دانشکده‌ها برای افزایش فضای معنوی ارزش دارد.fa_IR
dc.format.extent223
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدانشجویان / معنویت / بهداشت روانیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار،گروه آموزش بهداشت و ارتقا، سلامت، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نوراستان گیلان،رشت،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نوراستان گیلان،رشت،ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue103
dc.citation.spage14
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد