نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپارسا یکتا, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, فضل ا...fa_IR
dc.contributor.authorتبری, رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:26:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:26:18Z
dc.date.available1399-08-23T00:26:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:26:18Z
dc.date.issued2005-07-01en_US
dc.date.issued1384-04-10fa_IR
dc.identifier.citationپارسا یکتا, زهره, احمدی, فضل ا..., تبری, رسول. (1384). بررسی عوامل موثر بر کسب شایستگی بالینی از دیدگاه پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 14(54), 9-23.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-521-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556776
dc.description.abstractچکیده مقدمه: شایستگی یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه مراقبت‌های سلامتی است که از اهمیت زیادی در حیطه های مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری برخوردار می باشد. هر چند تاکنون پژوهش‌های متعددی در رابطه با ابعاد مختلف این مفهوم نظیر معنای شایستگی و نحوه اندازه‌گیری آن در پرستاری انجام شده و مقالات زیادی نیز در این رابطه انتشار یافته است؛ اما تحقیقات چندانی به منظورشناسایی عواملی که خود پرستاران به عنوان عوامل اثرگذار بر کسب شایستگی ادراک نموده اند؛ انجام نشده است. بر این اساس در پژوهش حاضر سعی شده است عوامل موثر بر کسب شایستگی‌های بالینی پرستاران بر اساس تجارب خود آنها مورد بررسی قرار گیرد. شناسایی عوامل مذکور این امکان را به مدیران و مربیان می دهد تا با انتخاب استراتژی‌های مناسب اقدامات موثری را در جهت تقویت شایستگیهای بالینی پرستاران به اجراء در آورند. هدف: این مطالعه به منظور شناسایی عوامل موثر بر کسب شایستگی های بالینی پرستاران انجام شده است. مواد و روش‌ها: این تحقیق یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش "تجزیه و تحلیل محتوایی" انجام شده است. نمونه این پژوهش را پانزده نفر از پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل می دادند که در چهارچوب نمونه‌گیری غیر احتمالی و با روش "نمونه گیری مبتنی بر هدف" انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه –ساختاریافته ای که با استفاده از ضبط صوت بر روی نوارضبط می‌گردید؛ جمع آوری گردید. محتوای این مصاحبه ها پس از تبدیل به متن بر اساس متدولوژی انتخاب شده در این پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در مجموع شش طبقه مفهومی مرتبط با هم از داده‌های حاصل از این پژوهش بدست آمد. این طبقات مفهومی که در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی نیز دارند عبارتند از: (I) تجربه (I I) فرصتها (I I I) محیط (IV) خصوصیات فردی (V) انگیزه و(VI) دانش نظری. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، طیف گسترده ای از عوامل و شرایط درون فردی و برون فردی بر کسب شایستگی بالینی پرستاران اثرگذار هستند. با شناسایی این عوامل مدیران و مربیان پرستاری خواهند توانست با اتکاء بر بصیرتی مبتنی بر یافته‌های علمی، فعالیت‌های مدیریتی و آموزشی خود را به گونه‌ای طراحی و اجراء کنند که شرایط لازم برای کسب شایستگی‌های بالینی پرستاران فراهم آید. در عین حال بنظر می رسد یافته‌های این پژوهش تا حدود زیادی قابلیت کاربرد در بهبود زمینه ایجاد و ارتقاء شایستگی های بالینی در شاغلین سایر رشته های مرتبط با سلامتی که در نهایت بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامتی را بدنبال خواهد داشت را نیز داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent220
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectپژوهش کیفیfa_IR
dc.subjectصلاحیت بالینیfa_IR
dc.subjectکیفیت مراقبت بهداشتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی عوامل موثر بر کسب شایستگی بالینی از دیدگاه پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue54
dc.citation.spage9
dc.citation.epage23


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد