نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحتشم‌امیری, زهراfa_IR
dc.contributor.authorدکتر یوسف‌زاده, شاهرخfa_IR
dc.contributor.authorحق‌دوست, زهراfa_IR
dc.contributor.authorهمتی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:25:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:25:38Z
dc.date.available1399-08-23T00:25:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:25:38Z
dc.date.issued2015-01-01en_US
dc.date.issued1393-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمحتشم‌امیری, زهرا, دکتر یوسف‌زاده, شاهرخ, حق‌دوست, زهرا, همتی, حسین. (1393). حوادث ترافیک جاده‌ای، پدیده تهدید‌کننده زندگی در گیلان: بررسی همه‌گیرشناسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 23(92), 1-8.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-912-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556737
dc.description.abstractچکیده مقدمه:آسیب ترافیک جاده‌ای دلیل مهم مرگ‌و‌میر و چالش بهداشتی مهم اما فراموش شده در سراسر جهان است به طوری که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان جستار اساسی پژوهش و بررسی‌های بیشتر انتخاب کرده است. هدف: بررسی همه‌گیرشناسی حوادث ترافیک جاده‌ای به عنوان پدیده‌ای تهدید‌کننده زندگی در استان گیلان مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در استان گیلان، بین سال‌های 1388 الی 1390 بر 2315 نفر که به علت صدمه ناشی از حوادث ترافیکی مرده بودند، انجام شده‌است. داده‌های به دست آمده از سازمان پزشکی قانونی کل کشور، پایانه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، شامل داده‌های دموگرافی، چگونگی، مکان و زمان تصادف، در فهرست بازبینی ثبت شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 18 و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: از 2315 نفر فوت شده،1892نفر(7/81%) مرد و 699 نفر(2/30%) در رده سنی40-21 سالگی بودند. بیشتر فوت‌شدگان راننده(6/43%) و بیشتر تصادف‌های منجر به مرگ در اثر برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر(2/53%) بوجود آمده بودند. فراوان‌ترین محل آسیب به‌طور همزمان، سر و صورت، سینه و شکم، دست و بازو و پاها(8/31%) بود. علت فوت بیشتر افراد ضربه به سر(8/56%) گزارش شد و 1087نفر(47%) پیش از رسیدن به بیمارستان، در محل حادثه فوت کرده بودند. همچنین، حادثه‌سازترین ماه سال تیر ماه(1/12%) و تعداد فوت‌شدگان در جاده‌های بین شهری(67%) بیش از سایر جاده‌ها بود. نتیجه‌گیری: حوادث ترافیکی یک دشواری بهداشتی- اجتماعی مهم در استان گیلان است. وجود اطلاعات کافی در سطوح ملی و محلی به‌عنوان یک منبع مهم برای طرح‌ریزی ایمنی جاده‌ها، اقدام پیشگیرانه و تصمیم‌گیری بایسته است.fa_IR
dc.format.extent200
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحوادث رانندگیfa_IR
dc.subjectضربه جمجمه‌ای- مغزیfa_IR
dc.subjectگیلانfa_IR
dc.subjectمرگ‌‌و‌میرfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleحوادث ترافیک جاده‌ای، پدیده تهدید‌کننده زندگی در گیلان: بررسی همه‌گیرشناسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue92
dc.citation.spage1
dc.citation.epage8


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد