• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 19, شماره 76
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 19, شماره 76
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رضایت پزشکان خانواده از عوامل موثر بر پویاسازی طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در دانشگاه های علوم پزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    مطلق, محمد اسماعیلنصرالله پورشیروانی, سیدداوداشرفیان امیری, حسنکبیر, محمدجوادشبستانی منفرد, علینحوی جوی, آذین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    178.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: پزشک خانواده به‌عنوان سرپرست گروه سلامت مسئول بکارگیری و استفاده بهینه از کلیه امکانات برای تامین، حفظ و ارتقای تندرستی جمعیت تحت پوشش خود است. رضایت پزشکان خانواده می‌تواند در بهره‌وری منابع، کمیت و کیفیت خدمات مؤثر باشد. هدف: تعیین میزان رضایت پزشکان خانواده از عوامل موثر بر پویاسازی طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های شمالی ایران در سال 1378. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1387 انجام شد. محیط پژوهش مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 20000 نفر زیر پوشش دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی گلستان، مازندران، بابل و گیلان بوده است. برای نمونه‌گیری ابتدا 20% مراکز مجری طرح پزشک خانواده هر دانشگاه به روش تصادفی منظم (مجموعاً 107 مرکز از کل 521 مرکز) انتخاب شدند و بعد در هر مرکز کلیه پزشکان در دسترس که حداقل 6 ماه سابقه کار داشتند (کلاً 166 نفر) با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با آزمون‌های chi-square Kendall's, Fisher's Exact , در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از کل 166 پزشک خانواده، 92 نفر (4/55%) مرد، 132 نفر(5/79%) متأهل و میانگین سنی آنها 95/4± 5/34 ساله بوده که بیشترین افراد (65%) در گروه سنی 40 – 31 سال قرار داشتند. میانگین جمعیت تحت پوشش پزشکان خانواده 1338±4285 نفر و میانگین سابقه خدمت پزشکان 79/9±32 ماه بوده که 68 نفرشان(41%) حداقل یک‌بار محل خدمت خود را تغییر داده‌بودند. میزان رضایت پزشکان خانواده از کارکرد واحدهای ستادی مرکز بهداشت شهرستان مربوط و مجموعه کارکرد پزشکان متخصص سطح 2 نسبت به پذیرش و پشتیبانی فنی بیماران ارجاع داده شده پایین و در دانشگاه‌های مورد مطالعه تفاوت معنی‌دار داشت. رضایت پزشکان خانواده از میزان همکاری، دانش و مهارت اعضای گروه سلامت بالا، ولی از پذیرش و همکاری دارندگان دفترچه بیمه روستایی در اجرای اصول و مقررات مربوطه پایین بوده است. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی رضایت پزشک خانواده از کارکرد مرکز بهداشت شهرستان و متخصصان طرف قرارداد سطح 2 و دارندگان دفترچه بیمه روستایی کم و از اعضای گروه سلامت زیاد بوده است. پس، مسئولان مرکز بهداشت شهرستان ها باید نسبت به اصلاح برنامه‌ها و تقویت هماهنگی سطح اول و دوم نظام شبکه در جهت تامین نیازمندی‌های سطح اول توجه و اقدام نمایند.
    کلید واژگان
    بیمه
    پزشکان خانواده
    رضایت شغلی
    تخصصي

    شماره نشریه
    76
    تاریخ نشر
    2011-01-01
    1389-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی جندی شاهپور اهواز
    دانشگاه علوم پزشکی ایران-، داتشگاه علوم پزشکی بابل
    ، داتشگاه علوم پزشکی بابل
    دانشگاه علوم پزشکی گلستان
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    دانشگاه علوم پزشکی بابل

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-170-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556675

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب