• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 22, شماره 86
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 22, شماره 86
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی

    (ندگان)پدیدآور
    کوشا, مریمنورسته, علی‌اصغرقندریز مجدی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    177.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی (AD HD)، الگوی پایدار بی‌توجه‌ی یا بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلال‌های همراه آن، اختلال هماهنگی حرکتی (D CD) است. هماهنگی حرکتی عملکرد پیچیده‌ای است که حاصل درگیری دستگاه‌های گوناگونی مانند درک حسی بینایی، حرکت ماهیچه-ها، حافظه، توجه، مهار وضعیت و ترازبندی می‌باشد. سیستم تعادل یکی از عملکردهای مهم در هماهنگی حرکتی است که خود شامل اجزای مختلفی مانند تعادل پویا و ایستاست. هدف: مقایسه تعادل در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان عادی. مواد و روش‌ها: روش مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه‌ای بود. آزمودنی‌ها رویهم‌رفته 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به دو مرکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند و به‌صورت غیرتصادفی هدف‌دار انتخاب شدند. 15 نفر دیگر کودکان عادی به-صورت تصادفی از مدرسه‌های شهر رشت بودند. برای تشخیص ADHD و DCDمصاحبه بالینی بر اساس ملاک‌های(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)DSM-IV توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. تعادل ایستا با آزمون اصلاح شده لک لک و تعادل پویا با آزمون راه رفتن پاشنه پنجه اندازه‌گیری شد. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنی‌دار بودن تفاوت متغیرها در سه گروه از نظر آماری از آزمون ANOVA استفاده و P کمتر از 05/0 معنی‌دار تلقی شد. نتایج: مقایسه آماری تعادل ایستا و پویا بین سه گروه کودکان مبتلا به ADHD با و بدون DCD و کودکان عادی نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD تعادل ایستا و پویای ضعیف‌تری نسبت به کودکان عادی داشتند(0001/0 P=). تعادل ایستا در کودکان ADHD با و بدون DCD تفاوت معنی‌دار نداشت اما تعادل پویا در کودکان ADHD+DCDبه‌طور معنی‌دار از کودکانی که ADHDبه تنهایی داشتند کمتر بود(05/0P
    کلید واژگان
    تخصصي

    شماره نشریه
    86
    تاریخ نشر
    2013-07-01
    1392-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه گیلان
    دانشگاه گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-29-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب