نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشارمی, سیده هاجرfa_IR
dc.contributor.authorظهیری, زیباfa_IR
dc.contributor.authorزنده دل, مانوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:23:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:23:33Z
dc.date.available1399-08-23T00:23:32Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:23:33Z
dc.date.issued2008-07-01en_US
dc.date.issued1387-04-11fa_IR
dc.identifier.citationشارمی, سیده هاجر, ظهیری, زیبا, زنده دل, مانوش. (1387). بررسی میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان واحد مراقبت‌های پیش از زایمان در بیمارستان‌های دولتی شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 17(66), 29-37.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-306-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556611
dc.description.abstractچکیده مقدمه: هدف از مراقبت‌های پره‌ناتال کاهش مرگ و میر و ناخوشی مادران و نوزادان با تشخیص زودهنگام، درمان یا پیشگیری است. این مراقبت‌ها علاوه بر مزایای انسانی، مزایای اقتصادی بسیاری برای دولت دارد. امروزه رضایت‌مندی یک وسیله ارزشمند در ارزیابی عمکرد برنامه‌ریزان و مجریان سیستم‌های بهداشتی و درمانی و راه‌گشایی برای برنامه‌ریزی ارتقای شیوه‌های خدمات است. هدف: بررسی میزان رضایت‌مندی و عوامل موثر بر آن در واحدهای پره ناتال بیمارستان‌های دولتی شهر رشت. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی 600 زن باردار مراجعه‌کننده به واحد خدمات پره‌ناتال در بیمارستان‌های دولتی(الزهرا و تامین اجتماعی) شهر رشت با روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای‌ حاوی1-اطلاعات دموگرافیک‌و2-سوالات مربوط به رضایت‌مندی(نمره‌دهی براساس مقیاس لیکرت) بود. پس‌از جمع‌آوری و ورود داده ها تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.10 و آزمون‌های آماری تی‌تست(t-test) و کای دو (Chi Square) انجام گرفت. (05/0P<) از نظر آماری معنی‌‌دار در نظرگرفته شد. نتایج: اکثرافراد مورد پژوهش، زیر 30 سال، اول‌زا، زیردیپلم، خانه‌دار، ساکن شهر و تحت پوشش بیمه بودند. به‌طور کلی میزان رضایت‌مندی اکثریت زنان (7/62%) در حد متوسط بود، 37% راضی و تنها 3/0% ناراضی بودند. به تفکیک ابعاد رضایت‌مندی از نحوه ارتباط خدمات‌دهندگان 3/49%، از نظر مهارت‌های حرفه‌ای 5/55%، امکانات و دسترسی به دارو و اطلاعات 8/30%، امکانات رفاهی 24%، تجهیزات 2/9%، سازماندهی 3/40%، امکانات محیطی 5/40% و از نظر هزینه‌ها 1/23% راضی و بقیه دارای رضایت متوسط یا ناراضی بودند. مقایسه نتایج دو بیمارستان نشان داد که در نحوه ارتباط و برخورد خدمات دهندگان، امکانات دسترسی به دارو و خدمات، امکانات رفاهی، تجهیزات، مقیاس زمان و هزینه‌ها اختلاف آماری معنی‌داری بین دو بیمارستان وجود دارد(05/0P<). نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل میزان رضایت اکثر مراجعه‌کنندگان از خدمات پره‌ناتال در حد متوسط بود. در مقایسه دو بیمارستان به‌نظر می‌رسد رضایت‌مندی در بیمارستان تامین اجتماعی نسبت به بیمارستان الزهرا(س)از سطح بالاتری برخوردار بود. نتایج حاضر بیانگر وجود ضعف‌هایی در سیستم ارایه خدمات در جلب رضایت زنان باردار است. با مشخص‌شدن نقاط ضعف می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای اصلاح مراقبت‌های پره‌ناتال به‌عمل آوریم.fa_IR
dc.format.extent168
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبیمارستان‌های دولتیfa_IR
dc.subjectرضایت بیمارfa_IR
dc.subjectمراقبت‌های پیش از تولدfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان واحد مراقبت‌های پیش از زایمان در بیمارستان‌های دولتی شهر رشتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue66
dc.citation.spage29
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد