• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 17, شماره 68
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 17, شماره 68
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رضایت‌مندی از خدمات ارائه شده به سالمندان آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت 1386

    (ندگان)پدیدآور
    صاحب الزمانی, محمدمهرابیان, فردیناصغرزاده, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    179.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: پیری اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت بوده و سرنوشت محتوم هر انسان در کره خاکی ماست؛ لذا آشنایی با فرایند پیر شدن، شیوه‌های برخورد با سالمندان و رفتارهای خاص این دوران و طراحی سازکارهای مراقبتی امری ضروری است که جامعه امروز ما بیش از پیش به آن نیازمند دارد. هدف: تعیین میزان رضایت‌مندی از خدمات ارائه شده به سالمندان ساکن در آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت. مواد و روش‌ها: این مطالعه، توصیفی و از نوع سرشماری است. 100 مددجو انتخاب و بررسی شدند. معیارهای پژوهش شامل سن بالای 65 سالگی، نداشتن زوال عقل و اختلال روانی برحسب اطلاعات پرونده مددجویان در نظر گرفته شد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع سرشماری و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق- ساخته و مقیاس سنجش میزان ناتوانی مددجویان سالمند مراکز مراقبتی دراز مدت در فعالیت روزانه،Disability categories LTC projection Study بود. اطلاعات با پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با سالمندان بدست آمد- پرسشنامه شامل دو بخش، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافی و بخش دوم شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و فضای فیزیکی آسایشگاه و ارتباط آنها با برخی از مشخصات دموگرافی بود. بر اساس مقیاس لیکرت برای هر سوال 5 ستون کاملاً راضی با نمره (4)، راضی با نمره (3)، ناراضی نمره (2)، کاملاً ناراضی نمره (1) و نظری ندارم (نمره صفر) و میزان رضایت مددجویان از مراقبت های ارائه شده در سه سطح رضایت ضعیف (33-0) و رضایت متوسط (66-34) و رضایت بالا (100-67) در نظر گرفته شد- این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss14 آزمون‌های آماری من ویتنی یو و کروسکال والیس، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یک‌طرفه و توکی جزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان رضایت از مراقبت‌های جسمانی(58%)، مراقبت‌های روانی(29/66%) و مراقبت‌های اجتماعی (39/59%) بود و میزان رضایت از فضای فیزیکی آسایشگاه (1/71%) بوده است. بین رضایت‌مندی در حیطه جسمانی با متاهل بودن و متوسط درآمد بیشتر و ناتوانی شدید افراد در انجام فعالیت، ارتباط آماری معنی‌دار بود و ارتباط بین رضایت‌مندی در حیطه روانی با محل اقامت قبلی نیز معنی‌دار بود. همچنین بین رضایت‌مندی در حیطه اجتماعی با وضعیت سلامت و ناتوانی در انجام فعالیت و ارتباط بین رضایت‌مندی در حیطه فیزیکی با جنس افراد معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: در کل میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در حد متوسط (07/62) بوده است. بنابراین، مدیران و مسئولان پرستاری این مراکز باید با برنامه‌ریزی خاص، آموزش کارکنان، بکارگیری روانشناسان مجرب و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مناسب برای انجام فرایض دینی و معنوی، ارائه خدمات براساس میزان توانایی و مشارکت مددجویان، تنظیم برنامه‌های تفریحی- سیاحتی و ورزش، فراهم کردن تسهیلات برای گردش، تفریح و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، نیازهای ویژه سالمندان و اصلاح روش‌های مراقبتی همت گمارند.
    کلید واژگان
    رضایت‌مندی
    خدمات ارائه شده
    سالمندی
    تخصصي

    شماره نشریه
    68
    تاریخ نشر
    2009-01-01
    1387-10-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی
    دانشگاه آزاد اسلامی
    بیمارستان پورسینا

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-278-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556479

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب