| dc.contributor.author | لشگری, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب, محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:14:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:14:19Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:14:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:14:19Z | |
| dc.date.issued | 2018-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | لشگری, مجید, عرب, محمدرضا. (1397). بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخهای نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور. مجله ارگونومی, 6(3), 65-74. doi: 10.30699/jergon.6.3.7 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.7 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-562-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555790 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: صدا بهعنوان یک عامل زیانآور در محیطهای کاری میتواند علاوه بر مشکلات جسمی، به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهندهای برای افراد ایجاد کند. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمّی همچون تراز فشار، بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیطهای کاری نیز کاملا ضروری به نظر میرسد.
روش کار: در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، صدای تراکتور مسیفرگوسن مدل ۲۸۵ ضبط و اندازهگیری شد. سپس نوار مغزی پنج راننده در وضعیت پیش از رانندگی و پس از آن هنگام رانندگی با تراکتور و در چهار دور مختلف موتور ثبت شد. از مدل آزردگی روان ـ آکوستیک، بهمنظور ارزیابی میزان آزردگی رانندگان تراکتور استفاده شد. سپس مقایسۀ میانگینها از طریق آزمون مقایسۀ میانگینهای دانکن در سطح احتمال ۵درصد مقایسه شدند و میزان همبستگی میان آزردگی روان ـ آکوستیک و باندهای آلفا و بتا تعیین شد.
یافتهها: نتایج آنالیز واریانس آزردگی روان ـ آکوستیک تفاوت معنیداری در سطح احتمال ۱درصد برای سطوح مختلف دور موتور نشان داد. همچنین نتایج، حاکی از کاهش دامنۀ باند آلفا و همچنین افزایش دامنۀ باند بتا در اثر افزایش دور موتور بود. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که همبستگی بالایی بین دو باند آلفا و بتا و آزردگی روان ـ آکوستیک وجود دارد؛ بهطوری که ضریب تشخیص ۰/۹۶۶ و ۰/۹۸۹ بهترتیب برای دو باند آلفا و بتا به دست آمد.
نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که تغییرات در پارامترهای کیفی صدای تولیدشده و درنتیجه میزان آزردگی ناشی از آن، باعث ایجاد تغییرات دامنه در هر دو باند آلفا و بتا شده است. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آزردگی روان ـ آکوستیک، شاخص خوبی برای ارزیابی فعالیت مغزی به شمار میآید.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 709 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.7 | |
| dc.subject | آزردگی روان ـ آکوستیک | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت صدا | fa_IR |
| dc.subject | نوار مغزی | fa_IR |
| dc.subject | راننده | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخهای نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | واحد تجهیزات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 65 | |
| dc.citation.epage | 74 | |