نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorلشگری, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorعرب, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:14:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:14:19Z
dc.date.available1399-08-23T00:14:19Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:14:19Z
dc.date.issued2018-10-01en_US
dc.date.issued1397-07-09fa_IR
dc.identifier.citationلشگری, مجید, عرب, محمدرضا. (1397). بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ‌های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور. مجله ارگونومی, 6(3), 65-74. doi: 10.30699/jergon.6.3.7fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.7
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-562-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555790
dc.description.abstractزمینه و هدف: صدا به‌عنوان یک عامل زیان‌آور در محیط‌های کاری می‌تواند علاوه بر مشکلات جسمی، به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهنده‌ای برای افراد ایجاد کند. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمّی همچون تراز فشار، بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیط‌های کاری نیز کاملا ضروری به نظر می‌رسد.  روش کار: در این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، صدای تراکتور مسی‌فرگوسن مدل ۲۸۵ ضبط و اندازه‌گیری شد. سپس نوار مغزی پنج راننده در وضعیت پیش از رانندگی و پس از آن هنگام رانندگی با تراکتور و در چهار دور مختلف موتور ثبت شد. از مدل آزردگی روان ـ آکوستیک، به‌منظور ارزیابی میزان آزردگی رانندگان تراکتور استفاده شد. سپس مقایسۀ میانگین‌ها از طریق آزمون مقایسۀ میانگین‌های دانکن در سطح احتمال ۵درصد مقایسه شدند و میزان همبستگی میان آزردگی روان ـ آکوستیک و باندهای آلفا و بتا تعیین شد. یافته‌ها: نتایج آنالیز واریانس آزردگی روان ـ آکوستیک تفاوت معنی‌داری در سطح احتمال ۱درصد برای سطوح مختلف دور موتور نشان داد. همچنین نتایج، حاکی از کاهش دامنۀ باند آلفا و همچنین افزایش دامنۀ باند بتا در اثر افزایش دور موتور بود. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که همبستگی بالایی بین دو باند آلفا و بتا و آزردگی روان ـ آکوستیک وجود دارد؛ به‌طوری که ضریب تشخیص ۰/۹۶۶ و ۰/۹۸۹ به‌ترتیب برای دو باند آلفا و بتا به دست آمد.  نتیجه‌گیری: این بررسی نشان داد که تغییرات در پارامترهای کیفی صدای تولیدشده و درنتیجه میزان آزردگی ناشی از آن، باعث ایجاد تغییرات دامنه در هر دو باند آلفا و بتا شده است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آزردگی روان ـ آکوستیک، شاخص خوبی برای ارزیابی فعالیت مغزی به شمار می‌آید.   fa_IR
dc.format.extent709
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.7
dc.subjectآزردگی روان ـ آکوستیکfa_IR
dc.subjectکیفیت صداfa_IR
dc.subjectنوار مغزیfa_IR
dc.subjectرانندهfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ‌های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد تجهیزات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage65
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد