نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایپکی, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorمریخ پور, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:14:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:14:18Z
dc.date.available1399-08-23T00:14:17Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:14:18Z
dc.date.issued2018-10-01en_US
dc.date.issued1397-07-09fa_IR
dc.identifier.citationایپکی, بهرام, مریخ پور, زهرا. (1397). طراحی اهرم تغییر دندۀ دوچرخه با رویکرد طراحی کاربرمحور. مجله ارگونومی, 6(3), 43-54. doi: 10.30699/jergon.6.3.5fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.5
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-537-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555788
dc.description.abstractزمینه و هدف: یکی از نکات مهم در طراحی کاربرمحور، توجه به شرایط فیزیکی و روانی کاربر و خطاهای ناشی از طراحی نامطلوب است. سیستم تغییر دندۀ دوچرخه و اهرم آن، از پیچیده‌ترین اجزای دوچرخه است که تعاملات فیزیکی و روانی متعدد کاربران با آن منجر به تأثیراتی بر جسم و روان آنها می‌شود. هدف از این پژوهش، شناخت دقیق نیازهای دوچرخه‌سواران در تعامل با محصول و طراحی محصول برای آن است. روش ‌کار: در این پژوهش ابتدا با روش AEIOU تحلیلی کیفی صورت گرفت. در ادامه ۵۰ دوچرخه‌سوار دانشگاه هنر اسلامی تبریز با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس پژوهش قرار گرفتند و با سنجش مطلوبیت ۳ آزمودنی، از آنها نظرسنجی کمّی به عمل آمد. پس از آماده‌سازی پیش‌نیازهای طراحی، با استفاده از تکنیک اسکمپر، ایده‌هایی ارائه و با روش DFV ارزیابی شد و ایدۀ ‌نهایی شکل گرفت. یافته‌ها: یافته‌های اولیه نشان داد که کاربران حین تغییردنده با مشکلات روانی نسبت به مشکلات فیزیکی بیشتر مواجه می‌شوند. همچنین طبق سنجش مطلوبیت، آزمودنی (۲) با مجموع امتیاز ۸۸۳ و میزان نسبت مطلوبیت ۱.۲۱۲ نسبت به آزمودنی (۳) و ۱.۲۵۶ نسبت به آزمودنی (۱) از نظر کاربران، مطلوب‌ترین محصول بود که این مسئله نشان داد میزان مطلوبیت با سادگی طراحی آزمودنی‌ها رابطۀ مستقیم دارد. نتیجه‌گیری: از آنجایی که بیشتر اشتباهات کاربران در درک جابه‌جایی منطقی دنده‌ها منجر به نامطلوب‌بودن شرایط تعویض دندۀ دوچرخه می‌شود. طراحی محصول مدنظر با تمرکز بر کاهش خطای کاربر و تعداد عملکردهای اضافی، تسریع در فرایند تصمیم‌گیری کاربر و بدون آسیب‌رسانی به سیستم تعویض دندۀ دوچرخه صورت گرفت.  fa_IR
dc.format.extent568
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.5
dc.subjectطراحی کاربرمحورfa_IR
dc.subjectخطای کاربرfa_IR
dc.subjectوظیفهfa_IR
dc.subjectسنجش مطلوبیتfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleطراحی اهرم تغییر دندۀ دوچرخه با رویکرد طراحی کاربرمحورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد طراحی صنعتی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت‌ علمی، گروه طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage43
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد