| dc.contributor.author | ایپکی, بهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | مریخ پور, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:14:17Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:14:18Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:14:17Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:14:18Z | |
| dc.date.issued | 2018-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ایپکی, بهرام, مریخ پور, زهرا. (1397). طراحی اهرم تغییر دندۀ دوچرخه با رویکرد طراحی کاربرمحور. مجله ارگونومی, 6(3), 43-54. doi: 10.30699/jergon.6.3.5 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.5 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-537-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555788 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: یکی از نکات مهم در طراحی کاربرمحور، توجه به شرایط فیزیکی و روانی کاربر و خطاهای ناشی از طراحی نامطلوب است. سیستم تغییر دندۀ دوچرخه و اهرم آن، از پیچیدهترین اجزای دوچرخه است که تعاملات فیزیکی و روانی متعدد کاربران با آن منجر به تأثیراتی بر جسم و روان آنها میشود. هدف از این پژوهش، شناخت دقیق نیازهای دوچرخهسواران در تعامل با محصول و طراحی محصول برای آن است.
روش کار: در این پژوهش ابتدا با روش AEIOU تحلیلی کیفی صورت گرفت. در ادامه ۵۰ دوچرخهسوار دانشگاه هنر اسلامی تبریز با روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس پژوهش قرار گرفتند و با سنجش مطلوبیت ۳ آزمودنی، از آنها نظرسنجی کمّی به عمل آمد. پس از آمادهسازی پیشنیازهای طراحی، با استفاده از تکنیک اسکمپر، ایدههایی ارائه و با روش DFV ارزیابی شد و ایدۀ نهایی شکل گرفت.
یافتهها: یافتههای اولیه نشان داد که کاربران حین تغییردنده با مشکلات روانی نسبت به مشکلات فیزیکی بیشتر مواجه میشوند. همچنین طبق سنجش مطلوبیت، آزمودنی (۲) با مجموع امتیاز ۸۸۳ و میزان نسبت مطلوبیت ۱.۲۱۲ نسبت به آزمودنی (۳) و ۱.۲۵۶ نسبت به آزمودنی (۱) از نظر کاربران، مطلوبترین محصول بود که این مسئله نشان داد میزان مطلوبیت با سادگی طراحی آزمودنیها رابطۀ مستقیم دارد.
نتیجهگیری: از آنجایی که بیشتر اشتباهات کاربران در درک جابهجایی منطقی دندهها منجر به نامطلوببودن شرایط تعویض دندۀ دوچرخه میشود. طراحی محصول مدنظر با تمرکز بر کاهش خطای کاربر و تعداد عملکردهای اضافی، تسریع در فرایند تصمیمگیری کاربر و بدون آسیبرسانی به سیستم تعویض دندۀ دوچرخه صورت گرفت.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 568 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.3.5 | |
| dc.subject | طراحی کاربرمحور | fa_IR |
| dc.subject | خطای کاربر | fa_IR |
| dc.subject | وظیفه | fa_IR |
| dc.subject | سنجش مطلوبیت | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | طراحی اهرم تغییر دندۀ دوچرخه با رویکرد طراحی کاربرمحور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی، گروه طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 54 | |