نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیژه, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorسعیدی, ملیحهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدرحیمی, غلام رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:14:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:14:07Z
dc.date.available1399-08-23T00:14:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:14:07Z
dc.date.issued2015-09-01en_US
dc.date.issued1394-06-10fa_IR
dc.identifier.citationبیژه, ناهید, سعیدی, ملیحه, محمدرحیمی, غلام رسول. (1394). ارتباط بین آمادگی هوازی با عملکرد حافظه و موفقیت تحصیلی: مروری بر شواهد. مجله ارگونومی, 3(2), 22-34.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-202-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555770
dc.description.abstractمقدمه: موفقیت تحصیلی از جمله اهداف اساسی برنامه های آموزشی و از جملمهم‌ترین نگرانی­ های مسؤولین آموزش و خانواده­ ها می­باشد. تأکید بر کلاس­ های غیر تربیت‌بدنی از سوی مدیران، جهت کسب نمرات بیشتر، منجر به عدم اهمیت واحد تربیت‌بدنی و یا حذف این واحد در مواردی چون کمبود بودجه می­گردد. بیان می­شود فعالیت بدنی، با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهایت موفقیت تحصیلی می­گردد. لذا هدف از این مقاله مروری، بررسی شواهد درباره رابطه بین آمادگی هوازی و موفقیت تحصیلی می­باشد. مواد و روش ­ها: دسترسی به مقالات با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو مانند ,Google Scholar PubMed و Elsevier و کلیدواژه‌های موفقیت تحصیلی، آمادگی هوازی و حافظه صورت گرفت. بازه زمانی مقالات مورد استفاده، از سال 1998 تا سال 2014 میلادی بود.  یافته‌ها: عملکرد هیپوکامپ به ­عنوان عاملی مهم در تثبیت اطلاعات حافظه کوتاه­ مدت و بلندمدت، به­ شدت تحت تأثیر نوروترانسمیترها و هورمون­ ها می­ باشد. فعالیت ورزشی با شدتی بالاتر از حد متوسط، تأثیر قدرتمندی بر ترشح و تعدیل هورمون ­ها و نوروترانسمیترها دارد؛ بنابراین به ­طور غیرمستقیم موجب بهبود عملکرد حافظه می­گردد. مطالعات نشان دادند فعالیت ورزشی از طریق افزایش ظرفیت هوازی، تأثیر مثبت بر نمرات دروس مختلف به­ خصوص درس ریاضی داشت. نتیجه­گیری: آمادگی هوازی به دنبال فعالیت­ های منظم بدنی، نه تنها موجب سلامتی و کاهش عوامل خطرزا و بیماری­ ها می­شود، بلکه با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در­نهایت موفقیت تحصیلی می­گردد؛ لذا می­ بایست واحد تربیت‌بدنی در مدارس، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent843
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.subjectموفقیت تحصیلیfa_IR
dc.subjectآمادگی هوازیfa_IR
dc.subjectحافظهfa_IR
dc.subjectهورمونهاfa_IR
dc.subjectنوروترانسمیترهاfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleارتباط بین آمادگی هوازی با عملکرد حافظه و موفقیت تحصیلی: مروری بر شواهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeگزارش موردfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue2
dc.citation.spage22
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد