نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایل بیگی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorرستگار, نفیسهfa_IR
dc.contributor.authorثاقب جو, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی عطری, احمدfa_IR
dc.contributor.authorفرزانه, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:12:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:12:46Z
dc.date.available1399-08-23T00:12:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:12:46Z
dc.date.issued2018-06-01en_US
dc.date.issued1397-03-11fa_IR
dc.identifier.citationایل بیگی, سعید, رستگار, نفیسه, ثاقب جو, مرضیه, ابراهیمی عطری, احمد, فرزانه, حسین. (1397). ارتباط بین ابعاد آنتروپومتریک با ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی. مجله ارگونومی, 6(1), 19-29. doi: 10.30699/jergon.6.1.19fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.1.19
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-506-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555641
dc.description.abstractزمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین ارگونومی تجهیزات آموزشی با شاخص های آنتروپومتری و ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد انجام شد. روش کار: تعداد 375 نفر از دانش‌آموزان دختر ابتدایی شهر مشهد به‌صورت تصادفی- خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و پس از بررسی اندازه های آنتروپومتری آزمودنی ها و ابعاد تجهیزات آموزشی، ناهنجاری های بالاتنه آزمودنی ها شامل کیفوز و لوردز کمری به وسیله خط کش منعطف ارزیابی و اندازه گیری شد. ارتباط بین متغیر های مورد بررسی توسط فرمول های اندازه های آنتروپومتری درحالت متناسب، یک حالت بزرگ تر و یک حالت کوچک تر از اندازه متناسب محاسبه شد. محاسبات آماری با استفاده از نرم‌افزار  SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری (05/0p≤) انجام شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که نیمکت های 8/81 درصد آزمودنی ها با توجه به ارتفاع رکبی آن ها از حداکثر محدوده پذیرفته شده، بلندتراست.  همچنین، 8/76 درصد آزمودنی ها از میزهایی استفاده می کنند که بلندتر از حداکثر محدوده پذیرفته شده است و عمق همه نیمکت های مورد استفاده نامتناسب و از حداقل محدوده پذیرفته شده، کوچک تر هستند. علاوه بر این، بین میزان تناسب ارتفاع نیمکت و ارتفاع رکبی آزمودنی ها و ناهنجاری های لوردوزکمری و کیفوز رابطه معنی داری وجود داشت (05/0≥p). نتیجه گیری: براساس نتایج، میز و نیمکت های مورد استفاده دانش آموزان حتی از حداقل رعایت استاندارد های ارگونومیکی برخوردار نیستند، و توصیه می شود تدابیر لازم جهت بهبود وضعیت ارگونومی تجهیزات مدارس منطبق با دامنه سنی دانش آموزان اتخاذ گردد.fa_IR
dc.format.extent435
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/jergon.6.1.19
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.subjectتجهیزات آموزشیfa_IR
dc.subjectآنتروپومتریfa_IR
dc.subjectکیفوزfa_IR
dc.subjectلوردوزfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleارتباط بین ابعاد آنتروپومتریک با ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان دختر مقطع ابتداییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم زیستی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم زیستی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه فیزولوژی ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage19
dc.citation.epage29


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد