مقایسه انتظارات بیماران با ادراکات آنها از کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان های آموزشی شهرستان نیشابور با استفاده از مدل سروکوال
(ندگان)پدیدآور
دقیق بین, الههعبدالمحمدی, یزداننوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
در حال حاضر برآورده کردن نیازها و انتظارات بیماران از اهداف اصلی سازمان های ارائه کننده ی خدمات سلامت بشمار می آید. با توجه به این که آگاهی از ادراکات و انتظارات بیماران نقش مهمی در ارائه ی بهتر و با کیفیت تر خدمات بهداشتی درمانی می شود، این پژوهش با هدف مقایسه انتظارات بیماران با ادراکات آنها از کیفیت خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان های آموزشی شهرستان نیشابور با استفاده از مدل سروکوال انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک پژوهش مقطعی است که در سال 97-96 برروی 271 نفر از بیماران بستری در بیمارستان های حکیم و 22 بهمن نیشابور انجام شد. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و ابزار جمع آوری داده ها با پرسشنامه ی 22 سوالی سروکوال بود. ﺗﺠﺰیﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﻪﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣـﺎری SPSS نسخه 17و ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از آﻣـﺎر ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ واﺳـﺘﻨﺒﺎطی (تی مستقل، تی زوجی و ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه) انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که در تمام ابعاد پنجگانه ی کیفیت خدمات ارائه شده، بین انتظار و ادراک بیماران تفاوت معنادار آماری وجود داشته (05/0p
کلید واژگان
کیفیت خدمات بیمارستانیمدل سروکوال
بیمار
انتظارات
ادراکات
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-05-011399-02-12
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
گروه مامایی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانگروه پرستاری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
شاپا
2383-32032476-2768




