نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدیماذر, قاسمfa_IR
dc.contributor.authorکاهویی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorفروزان, مریمfa_IR
dc.contributor.authorاسکندری, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:54:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:55:00Z
dc.date.available1399-08-22T06:54:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:55:00Z
dc.date.issued2019-04-01en_US
dc.date.issued1398-01-12fa_IR
dc.identifier.citationدیماذر, قاسم, کاهویی, مهدی, فروزان, مریم, اسکندری, فاطمه. (1398). بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی برخط بر کیفیت خواب، میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شهر سمنان. كومش, 21(2), 312-317.fa_IR
dc.identifier.issn1608-7046
dc.identifier.urihttp://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4745-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/533771
dc.description.abstractهدف: شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده وارد زندگی افراد نوجوان شده است که در حال حاضر بیش از 90 درصد نوجوانان در شب و روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شواهد حاکی از آن است که به طور روزافزون یک ارتباط بین استفاده شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های مختلف از سلامتی افراد نوجوان شامل خواب و سلامت روان وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کیفیت خواب، افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر سمنان بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع کاربردی می‌باشد که به صورت مقطعی در سال1396 در شهر سمنان انجام گرفت. جامعه آماری در این مطالعه، مدارس مقطع متوسطه (دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی) شهر سمنان بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد کیفیت خواب پیترزبورگ و سلامت روان PHQ استفاده شد و یک پرسش‌نامه برگرفته از پرسش‌نامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌دار وجود داشت. هم‌چنین بین کیفیت خواب و میزان افسردگی دانش‌آموزان با میزان استفاده آنان از شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌دار وجود داشت (000/0= P). دیگر مطالعه نتایج نشان داد 41 درصد دانش‌آموزان از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کردند. هم‌چنین 4/36 درصد از دانش‌آموزان در طول روز یک تا دو ساعت استفاده می‌کردند. نتیجه‌گیری: بنابر نتایج مطالعه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در طول روز توسط دانش‌آموزان تاثیرات منفی بر روی عملکرد تحصیلی آنان دارد. هم‌چنین مدت زمان استفاده روزانه دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش کیفیت خواب و افزایش میزان افسردگی آنان منجر می‌شود.  fa_IR
dc.format.extent1570
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی سمنانfa_IR
dc.relation.ispartofكومشfa_IR
dc.relation.ispartofKoomesh journalen_US
dc.subjectرسانه های اجتماعیfa_IR
dc.subjectشبکه های اجتماعی برخطfa_IR
dc.subjectسنجش آموزشیfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectخوابfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی برخط بر کیفیت خواب، میزان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شهر سمنانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue2
dc.citation.spage312
dc.citation.epage317


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد