نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسدامرجی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorصفارزاده, محمودfa_IR
dc.contributor.authorحسن‌پور, شهابfa_IR
dc.contributor.authorرسولی, نغمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:21:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:21:01Z
dc.date.available1399-08-22T06:21:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:21:01Z
dc.date.issued2014-01-01en_US
dc.date.issued1392-10-11fa_IR
dc.identifier.citationاسدامرجی, مرتضی, صفارزاده, محمود, حسن‌پور, شهاب, رسولی, نغمه. (1392). ارائه‌ی مدل ارزیابی خطر ریزش بهمن در محورهای کوهستانی (مطالعه موردی: محور کرج-چالوس). مهندسی عمران مدرس, 13(5), 15-28.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-7452-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530655
dc.description.abstract ریزش بهمن در جاده­های کوهستانی ایران یکی از حوادثی است که در ماه های سرد سال امکان وقوع دارد و موجب مسدود شدن برخی از جاده­های اصلی کشور می­شود. این موضوع به خصوص در مسیرهای ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور بیش تر مشهود است. ارزیابی و بررسی وضعیت بهمن­خیزی نقاط جاده با استفاده از جمع آوری اطلاعات و در صورت نیاز، مطالعات میدانی و تهیه ی عکس های هوایی انجام می­پذیرد. دراین خصوص جمع آوری اطلاعات منطقه­ای، پایداری شیب، زمین شناسی، تعدد و تکرر و ترافیک جاده ضروری است. در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)1 میزان اهمیت هر یک از اطلاعات و پارامترهای مذکور تعیین می شود. روش کار بدین صورت است که با نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، وزن­های نسبی و سپس با به کارگیری نرم افزار EXPERT CHOICE میزان وزن­های نهایی هر پارامتر تعیین می شود؛ در نتیجه مدل خطرسنجی ریزش بهمن که میزان ریسک ریزش بهمن را در نقاط مختلف محورها نشان می دهد، تعیین خواهد شد. مدل مذکور در محور کرج- چالوس که بین استان های البرز و مازندران قرار دارد و یکی از 4 شریان اصلی ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور است، به کارگرفته شد و میزان خطر نقاط مختلف ریزش بهمن با روش فوق مشخص شد. براساس روش فوق 15 نقطه ی دارای خطر ریزش بهمن در جاده ی کرج- چالوس و اولویت هر نقطه به لحاظ ریسک تعیین شد که به ترتیب نقاط واقع در کیلومترهای 65، 73 و 60 از مبدأ کرج خطر بیش تری دارند و باید روش­های ایمن­سازی در مقابل بهمن برای آن ها به کار گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent903
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectریسکfa_IR
dc.subjectریزش بهمنfa_IR
dc.subjectجاده های کوهستانیfa_IR
dc.subjectروش تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP)fa_IR
dc.titleارائه‌ی مدل ارزیابی خطر ریزش بهمن در محورهای کوهستانی (مطالعه موردی: محور کرج-چالوس)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentپژوهشگر ارشد پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آیت الله بروجردیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزادfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue5
dc.citation.spage15
dc.citation.epage28


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد