نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبطهایی, اکبرfa_IR
dc.contributor.authorرمضانی, میثمfa_IR
dc.contributor.authorقربانی تنها, سید امیر کیوانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:19:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:19:42Z
dc.date.available1399-08-22T06:19:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:19:42Z
dc.date.issued2017-02-01en_US
dc.date.issued1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationبطهایی, اکبر, رمضانی, میثم, قربانی تنها, سید امیر کیوان. (1395). کنترل ارتعاشات پل کالج با استفاده از میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده. مهندسی عمران مدرس, 16(20), 21-32.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-11162-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530559
dc.description.abstractیکی از شیوه‌های معمول کنترل غیرفعال سازه‌ها تحت اثر زمین لرزه‌ بهره‌گیری از سیستم میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده است. ساختار این میراگرها متشکل از سه پارامتر اصلی یعنی جرم، میرایی و سختی می‌باشد. میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده غالباً با اثرگذاری روی یک مود، که معمولاً مود اول سازه است، سبب کاهش دامنه پاسخ‌ها می‌گردند. از آنجا که پارامترهای میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده در زمان ارتعاش ثابت می‌باشند، تنظیم صحیح و بهینه آنها بسیار حائز اهمیت است. یافتن مقادیر بهینه پارامترهای میراگر جرمی چندگانه برای سازه‌های غیرخطی با استفاده از روش‌های عددی مستلزم انجام آنالیزهای دینامیکی غیرخطی متعددی می‌باشد؛ در نتیجه حجم محاسبات لازم بسیار زیاد می‌باشد. در این تحقیق سازه پل فلزی کالج در نرم‌افزار اجزاء محدود OpenSees مدل‌سازی شده است و برای کاهش حجم محاسبات به‌ منظور یافتن مقادیر بهینه پارامترهای میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده چندگانه، از الگوریتم ژنتیک با هدف کمینه کردن تغییرمکان طولی بلندترین پایه پل استفاده شده است. نسبت جرمی بهینه میراگرهای تنظیم‌شونده چندگانه به منظور کنترل ارتعاشات پل فلزی کالج برابر 4 درصد جرم سازه پل انتخاب شده است. بر اساس تحلیل‌های عددی انجام‌گرفته برای این نسبت جرمی، میزان تغییرمکان طولی و RMS کاستهشده بلندترین پایه پل توسط میراگرهای جرمی تنظیم‌شونده برای زلزله‌های السنترو، کرن‌کانتی، کوبه و نرثریج به ترتیب برابر 9/24 و 3/34، 5/43 و 7/38، 6/30 و 4/40 و 6/13 و 1/28 درصد می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent1004
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectپل کالجfa_IR
dc.subjectمیراگر جرمی تنظیم‌شوندهfa_IR
dc.subjectالگوریتم ژنتیکfa_IR
dc.subjectتحلیل‌های دینامیکی افزایشیfa_IR
dc.titleکنترل ارتعاشات پل کالج با استفاده از میراگرهای جرمی تنظیم‌شوندهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue20
dc.citation.spage21
dc.citation.epage32


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد