نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیربها, بابکfa_IR
dc.contributor.authorصفارزاده, محمودfa_IR
dc.contributor.authorسید ابریشمی, سید احسانfa_IR
dc.contributor.authorشرافتی, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:19:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:19:06Z
dc.date.available1399-08-22T06:19:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:19:06Z
dc.date.issued2015-02-01en_US
dc.date.issued1393-11-12fa_IR
dc.identifier.citationمیربها, بابک, صفارزاده, محمود, سید ابریشمی, سید احسان, شرافتی, سعید. (1393). بررسی تاثیر قیمت‌گذاری معابر بر شیوه انتخاب وسیله کاربران با استفاده از روش رجحان بیان شده. مهندسی عمران مدرس, 14(4), 137-148.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-7376-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530515
dc.description.abstractقیمت­گذاری تراکم به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت تقاضا در معابر شهری مطرح می­باشد. یکی از سوالات اصلی تصمیم­گیران در ارتباط با بکارگیری این سیاست، میزان تاثیر قیمت­گذاری بر نحوه انتخاب وسیله افراد و مقدار تغییر از وسیله نقلیه شخصی به سایر شیوه­های جابجایی می­باشد. در این پژوهش نیز سعی بر آن بوده است تا نسبت به اثرسنجی قیمت­گذاری تراکم بر انتخاب وسیله افراد پرداخته شود. با توجه به عدم امکان مشاهده مستقیم اثرات قیمت­گذاری از روش رجحان بیان­شده برای ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده شد. سناریوهای مختلف قیمت­گذاری مبتنی بر روشهای طراحی تجربی تهیه و در قالب پرسشنامه­هایی که حاوی سوالاتی در ارتباط با مشخصات اقتصادی – اجتماعی و ویژگیهای سفر  افراد بود، از کاربران مورد پرسش قرار گرفت. با توجه به سناریوهای قیمت­گذاری، 4 انتخاب شامل وسیله نقلیه شخصی، حمل و نقل همگانی همگانی،  تاکسی و عدم انجام سفر به کاربران ارائه شد. بیش از 3500 پرسشنامه جمع­آوری و پس از اعتبارسنجی اولیه وارد بانک اطلاعاتی شد. برای مدلسازی، با توجه به ماهیت گسسته داده­ها، از مدل لوجیت چندگانه استفاده شد و برای هر یک از انتخابها نسبت به پرداخت مدل اقدام شد. نتایج نشان داد قیمت­گذاری می­تواند به عنوان یک ابزار مناسب برای مدیریت تقاضای وسایل نقلیه شخصی بکار رود. به طوری که با تعیین عوارضی معادل 3000 تومان برای ورود به محدوده تنها 35 درصد از وسایل نقلیه شخصی استفاده می­نمایند و مابقی نسبت به تغییر وسیله یا برنامه سفر خود اقدام می­نمایند. نتایج نشان داد که 30 درصد از افراد نسبت به انتخاب گزینه حمل و نقل همگانی و 24 درصد نسبت به انتخاب گزینه تاکسی مبادرت می­ورزند. در نهایت وضعیت انتخاب وسیله افراد در قیمتهای مختلف بررسی و مورد بحث قرار گرفت.fa_IR
dc.format.extent907
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectمدل انتخاب وسیلهfa_IR
dc.subjectقیمت‌گذاری تراکمfa_IR
dc.subjectروش رجحان بیان شدهfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر قیمت‌گذاری معابر بر شیوه انتخاب وسیله کاربران با استفاده از روش رجحان بیان شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده پارسهfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue4
dc.citation.spage137
dc.citation.epage148


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد